Logga in

Tools

SCM, Inköpsmodell av Arjan van Weele

Modell

Inköps-organisationers mognadsgrad

Den ökande globaliseringen i världen har förändrat spelkartan för företagen och deras marknader. Vad som har blivit allt viktigare är Supply Chain Management (SCM). Begreppet har ingen direkt motsvarighet i svenskan men översättningar som ibland används är distributionskedja och leverantörskedja. Det som avses är flödet av pengar, varor och information genom alla led i produktionen från tillverkare till slutkund, hela distributionskedjan.

Inkopsorgmognad

SCM handlar om att man konkret ser över sin egen organisations logistik och om hur man samordnar den med partners, underleverantörer och kunder. Distributionskedjan består av tre flöden: produktflödet, informationsflödet och penningflödet. Det är planeringen, schemaläggningen och kontrollen av dessa flöden som kallas för SCM.

Huvudsyftet är att effektivisera denna kedja för att kunna sänka kostnader och minska varulagren. Effektiviseringen drivs genom att man försöker minska de rutinmässiga kostnaderna, minska tiden för affärstransaktionerna och hela tiden förbättra informationsflödet genom att höja dess kvalitet och dessutom förenkla hur den överförs och används. Det kan noteras att företag som fäster vikt vid leverantörsstyrning också fäster vikt sina verksamhetsprocesser i allmänhet och verksamhetsutveckling i synnerhet.

SCM är en managementinnovation som också den kom på 80-talet (västvärldens övergång till ett tjänstesamhälle med en global marknad ruskade om i förutsättningarna för företagande). Forskningen på leverantörskedjor har föranlett Arjan van Weele och Frank Rozemeijer att utveckla en modell över inköpsorganisationer. De två presenterade modellen första gången 1998. Arjan van Weele har beskrivit modellen i sin bok Purchasing and Supply Chain Management.

VAN WEELES MODELL I FÖRHÅLLANDE TILL KRALJICS MODELL

Om Kraljics modell handlar om att visualisera sina affärer så handlar Van Weele och Rozemeijers modell mer om att beskriva ett företags mognad i hur man hanterar sina egna inköp. Syftet är dels att kunna beskriva sin organisation och jämföra den med omvärlden, dels att få en uppfattning om vad som skulle kunna vara nästa steg i organisationens utvecklings- och förändringsarbete.

Kraljic

Modellen är generell och bygger på forskning, men den utveckling och mognad som beskrivs är intressant att studera även för en säljorganisation. Att ställa frågor kring hur en kund är organiserad och sedan jämföra med modellen kan hjälpa till i arbetet att förstå kunden och vilken roll inköp spelar inom kundens organisation. Modellen beskriver hur inköp fungerar inom ett företag och är indelad i sex nivåer.

I förhållande till Prosales logikmodell motsvaras den traditionella logiken av det transaktionella synsättet och den komplexa logiken av integration i värdekedjan. Det transaktionella synsättet kännetecknas av decentralisering och funktionsfokus, medan integration i värdekedjan kännetecknas av central styrning och tvärfunktionell samverkan.

För att få tillgång till detta verktyg måste du vara minst Trendwatch-medlem

Få tillgång Eller logga in

Other areas to explore

Sales Efficiency Study 2: Jakten på försäljningens DNA

Läs vidare
PGlmcmFtZSBzcmM9Imh0dHBzOi8vcGxheWVyLnZpbWVvLmNvbS92aWRlby8xNjU4Njg5Mjk/dGl0bGU9MCZieWxpbmU9MCZwb3J0cmFpdD0wJmF1dG9wbGF5PTEiIHdpZHRoPSI2MDAiIGhlaWdodD0iMzM4IiBmcmFtZWJvcmRlcj0iMCIgd2Via2l0YWxsb3dmdWxsc2NyZWVuIG1vemFsbG93ZnVsbHNjcmVlbiBhbGxvd2Z1bGxzY3JlZW4+PC9pZnJhbWU+
PGlmcmFtZSBzcmM9Imh0dHBzOi8vd3d3LnlvdXR1YmUuY29tL2VtYmVkL29IN05qR0ZwM0JzP2F1dG9wbGF5PTEmcmVsPTAmYW1wO2NvbnRyb2xzPTAmc2hvd2luZm89MCZhIiB3aWR0aD0iNzIwIiBoZWlnaHQ9IjQwNSIgZnJhbWVib3JkZXI9IjAiIGFsbG93ZnVsbHNjcmVlbj0iYWxsb3dmdWxsc2NyZWVuIj48L2lmcmFtZT4=
PGlmcmFtZSBzcmM9Imh0dHBzOi8vd3d3LnlvdXR1YmUuY29tL2VtYmVkLzBIWUlKdjJuWTNNP3JlbD0wJmF1dG9wbGF5PTEmbXV0ZT0xJnNob3dpbmZvPTAmYSIgd2lkdGg9IjcyMCIgaGVpZ2h0PSI0MDUiIGZyYW1lYm9yZGVyPSIwIiBhbGxvd2Z1bGxzY3JlZW49ImFsbG93ZnVsbHNjcmVlbiI+PC9pZnJhbWU+