Logga in

Tools

Decision Cultures

Checklista

Beslutskultur

Komplexa affärsbeslut är kollektiva ansträngningar för kunden.

Så fattar dina kunder beslut i grupp

Enligt en studie involveras upp till sju (7) avdelningar i kundens köpprocess. Enligt en annan studie involveras upp till tjugoen (21) beslutsfattare i kundens köpprocess. Därför blir det viktigt att förstå deras så kallade beslutskultur. Låt oss titta närmare på beslutskulturkartans två dimensioner.

Strategisk mognad

Den första dimensionen har att göra med vilka problem man ser, vilken tidshorisont man har:

  • Strategiskt omogna kunder har en kortsiktig tidshorisont, och ser problem relaterade till produkt och leverans.
  • Medan strategiskt mogna kunder har en medel- eller till och med långsiktig tidshorisont, och ser problem relaterade till drift och service eller till och med tillväxt och utveckling.

Problemhantering

Den andra dimensionen har att göra med hur man hanterar problem, om man är antingen person- eller processorienterad:

  • Personorienterade beslutskulturer löser problem med hjälp av personer, och förlitar sig på personliga rekommendationer och relationer.
  • Medan processorienterade beslutskulturer löser problem med hjälp av processer, och förlitar sig på icke-personliga kriterier och regler.

För mer läsning om hur dina kunder fattar beslut i grupp, se rapporten “The decision culture map”.

För att få tillgång till detta verktyg måste du vara minst Trendwatch-medlem

Få tillgång Eller logga in

Other areas to explore

PGlmcmFtZSBzcmM9Imh0dHBzOi8vcGxheWVyLnZpbWVvLmNvbS92aWRlby8xNjU4Njg5Mjk/dGl0bGU9MCZieWxpbmU9MCZwb3J0cmFpdD0wJmF1dG9wbGF5PTEiIHdpZHRoPSI2MDAiIGhlaWdodD0iMzM4IiBmcmFtZWJvcmRlcj0iMCIgd2Via2l0YWxsb3dmdWxsc2NyZWVuIG1vemFsbG93ZnVsbHNjcmVlbiBhbGxvd2Z1bGxzY3JlZW4+PC9pZnJhbWU+
PGlmcmFtZSBzcmM9Imh0dHBzOi8vd3d3LnlvdXR1YmUuY29tL2VtYmVkL29IN05qR0ZwM0JzP2F1dG9wbGF5PTEmcmVsPTAmYW1wO2NvbnRyb2xzPTAmc2hvd2luZm89MCZhIiB3aWR0aD0iNzIwIiBoZWlnaHQ9IjQwNSIgZnJhbWVib3JkZXI9IjAiIGFsbG93ZnVsbHNjcmVlbj0iYWxsb3dmdWxsc2NyZWVuIj48L2lmcmFtZT4=