Logga in

Tools

Checklista

Steg 1. Säljstrategi

Göra rätt affärer med rätt företag.

Operationalisera strategin

Fokus ligger på att operationalisera strategin. Målet i sin tur är att göra rätt affärer med rätt företag. För mer läsning om verktyg för att utveckla strategin, se vårt kompetensområde “Utveckla affär och strategi”, exempelvis “Sales intelligence som verktyg för att öka försäljningen”.

Sortera företagen

Aktiviteterna består av att sortera företagen på de adresserbara marknaderna i antingen traditionell eller komplex försäljning i linje med deras strategiska inverkan, och komplexiteten och potentialen i deras inköp.

“Säljstrategi” inkluderar följande aktiviteter:

  1. Planering.
  2. Förprospektering.
  3. Säljlogiksegmentering.
  4. Leadskvalificering.

Kategorisering och erbjudandekartläggning

I detta arbete ingår kategorisering av både befintliga och presumtiva kunder, det vill säga vilka kunder som har potential att köpa mer och/eller annat.

I detta arbete ingår även erbjudandekartläggning per kund, det vill säga matchning av erbjudande och kundpotential.

För att få tillgång till detta verktyg måste du vara minst Trendwatch-medlem

Få tillgång Eller logga in

Other areas to explore

PGlmcmFtZSBzcmM9Imh0dHBzOi8vcGxheWVyLnZpbWVvLmNvbS92aWRlby8xNjU4Njg5Mjk/dGl0bGU9MCZieWxpbmU9MCZwb3J0cmFpdD0wJmF1dG9wbGF5PTEiIHdpZHRoPSI2MDAiIGhlaWdodD0iMzM4IiBmcmFtZWJvcmRlcj0iMCIgd2Via2l0YWxsb3dmdWxsc2NyZWVuIG1vemFsbG93ZnVsbHNjcmVlbiBhbGxvd2Z1bGxzY3JlZW4+PC9pZnJhbWU+
PGlmcmFtZSBzcmM9Imh0dHBzOi8vd3d3LnlvdXR1YmUuY29tL2VtYmVkL29IN05qR0ZwM0JzP2F1dG9wbGF5PTEmcmVsPTAmYW1wO2NvbnRyb2xzPTAmc2hvd2luZm89MCZhIiB3aWR0aD0iNzIwIiBoZWlnaHQ9IjQwNSIgZnJhbWVib3JkZXI9IjAiIGFsbG93ZnVsbHNjcmVlbj0iYWxsb3dmdWxsc2NyZWVuIj48L2lmcmFtZT4=