Logga in

Tools

Sammanfattning

Tekniker för att utöva psykologisk påverkan

Den amerikanske socialpsykologen Rober B Cialdini, som verkat som professor vid Arizona State University, har samlat erfarenheter om hur människor påverkas till samtycke, medgivande och beslut. Han menar att det finns ett antal avtryckare och “triggers” som styr människan hjärna. Den som kan behärska dessa avtryckare och kan hantera dessa mekanismer kan sälja utan att känna begränsningar. Det sker utan att ha några som helst existerande gränser. Det finns nämligen ett antal naturlagar som styr människors hjärnor. Här ger vi några exempel.

Försäljning handlar om påverkan och därmed är det mycket psykologi inblandat. Beslut fattas oftare på irrationella än rationella grunder menar en del forskning. Därför handlar försäljning om att förstå och lära sig vad som påverkar människors medgivande till beslut. Vad är det som styr medgivandeprocessen? Vilka metoder och knep använder sig proffsen av för att få ett ja från en annan människa?

Det finns psykologiska mekanismer som gör att en person blir benägen att ge efter för påverkan och acceptera och tillmötesgå en begäran. Cialdini kallar det “weapons of influence”. Det är verktyg för att framkalla tillmötesgående och samtycke.

Vill du få access till det här materialet? Då behöver du ett Toolbox medlemskap

Få access Logga in
PGlmcmFtZSBzcmM9Imh0dHBzOi8vcGxheWVyLnZpbWVvLmNvbS92aWRlby8xNjU4Njg5Mjk/dGl0bGU9MCZieWxpbmU9MCZwb3J0cmFpdD0wJmF1dG9wbGF5PTEiIHdpZHRoPSI2MDAiIGhlaWdodD0iMzM4IiBmcmFtZWJvcmRlcj0iMCIgd2Via2l0YWxsb3dmdWxsc2NyZWVuIG1vemFsbG93ZnVsbHNjcmVlbiBhbGxvd2Z1bGxzY3JlZW4+PC9pZnJhbWU+
PGlmcmFtZSBzcmM9Imh0dHBzOi8vd3d3LnlvdXR1YmUuY29tL2VtYmVkL29IN05qR0ZwM0JzP2F1dG9wbGF5PTEmcmVsPTAmYW1wO2NvbnRyb2xzPTAmc2hvd2luZm89MCZhIiB3aWR0aD0iNzIwIiBoZWlnaHQ9IjQwNSIgZnJhbWVib3JkZXI9IjAiIGFsbG93ZnVsbHNjcmVlbj0iYWxsb3dmdWxsc2NyZWVuIj48L2lmcmFtZT4=