Logga in

Tools

motstånd

Checklista

Metoder för att behandla kundens invändningar

En invändning är ett köpmotstånd eller köpintresse från kundens sida. Sådana stöter alltid säljare på och det finns många skäl bakom dem. De kan vara förnuftsmässiga (jag har inte råd), känslomässiga (jag gillar inte dig) eller taktiska (jag vill ha ett bättre pris). Oavsett skäl så är det viktigt att kunna behandla invändningarna till sin egen fördel.

Det första du ska göra är att ta reda på vad som ligger bakom invändningen. Det kanske är taktik. De vill ha din produkt men vill ha ett lägre pris och vill att du ska svettas för att sänka priset av dig själv. Kunden kanske inte är färdig med sina tankar, det kanske är fler alternativ att se på. Det kan vara så att kunden vill testa sig själv inför köpet och letar argument för att inte köpa för att se om det han tror på håller eller inte. En invändning är vanligtvis ett köpmotstånd eller köpintresse från kundens sida.

Det finns flera olika sätt att bemöta och behandla invändningar. Här beskriver vi några av dem:

Vill du få access till det här materialet? Då behöver du ett Toolbox medlemskap

Få access Logga in
PGlmcmFtZSBzcmM9Imh0dHBzOi8vcGxheWVyLnZpbWVvLmNvbS92aWRlby8xNjU4Njg5Mjk/dGl0bGU9MCZieWxpbmU9MCZwb3J0cmFpdD0wJmF1dG9wbGF5PTEiIHdpZHRoPSI2MDAiIGhlaWdodD0iMzM4IiBmcmFtZWJvcmRlcj0iMCIgd2Via2l0YWxsb3dmdWxsc2NyZWVuIG1vemFsbG93ZnVsbHNjcmVlbiBhbGxvd2Z1bGxzY3JlZW4+PC9pZnJhbWU+
PGlmcmFtZSBzcmM9Imh0dHBzOi8vd3d3LnlvdXR1YmUuY29tL2VtYmVkL29IN05qR0ZwM0JzP2F1dG9wbGF5PTEmcmVsPTAmYW1wO2NvbnRyb2xzPTAmc2hvd2luZm89MCZhIiB3aWR0aD0iNzIwIiBoZWlnaHQ9IjQwNSIgZnJhbWVib3JkZXI9IjAiIGFsbG93ZnVsbHNjcmVlbj0iYWxsb3dmdWxsc2NyZWVuIj48L2lmcmFtZT4=