Logga in

Tools

darts-102919_1920

Metod

Målarbete: nå målen med hjälp av SMART-modellen

Företagets mål måste förankras och konkretiseras i säljarens dagliga arbete. En viktig del i detta är att säljaren accepterar och känner sig delaktig i framtagandet av målen.

Mål som accepteras av säljaren gör denne mer effektiv. SMART-modellen är ett bra verktyg för att konkretisera och genomdriva mål. Den visualiserar målsättningsprocessen i fem olika delar; Specifikt, Mätbart, Accepterat, Realistiskt och Tidsbundet.

När ett team gör en grym insats och det ändå inte når målen då är det fel på målen. Ett alltför högt uppsatt mål som man vet att inget team kommer att klara blir bara irriterande istället för sporrande. Vi vill ju ändå ha en chans att knipa storvinsten. Manlig säljare 30 år

 

För att få tillgång till detta verktyg måste du vara minst Trendwatch-medlem

Få tillgång Eller logga in

SMART-modellen

 

PROCESSDEL

BESKRIVNING

Specifikt Målet ska vara klart och tydligt formulerat. Det blir då lättare att se resultatet framför sig.
Mätbart Det är ofta bra med konkreta gränser för till exempel hur lång tid det ska ta att uppfylla målet och hur mycket det får kosta. Det är lättare att jobba med tydliga ramar.
Accepterat Målet måste vara förstått och accepterat av medarbetarna och ska gärna ha utarbetats med deras delaktighet.
Realistiskt Målet måste kännas möjligt att uppfylla för att medarbetarna ska kunna engagera sig i det. Samtidigt bör inte ribban sättas så lågt att de inte behöver utnyttja sin fulla kapacitet för att uppnå det. Att sätta ett mål som uppskattas ha runt 75 procent chans att uppnås är ett bra sätt att få medarbetarna att anstränga sig utan att känna att det är hopplöst. Men det är då också viktigt att man har rätt att misslyckas, så länge man gjort sitt yttersta för att lyckas.
Tidsbundet Gör en bedömning huruvida det aktuella målet är viktigt att prioritera för verksamheten och se till att fokus läggs på de målsättningar som har störst betydelse för effektiviteten just nu. I detta sammanhang kan det vara värt att poängtera betydelsen av hur långt fram målet är i framtiden. Undersökningar visar nämligen att säljare som har årliga målsättningar är minst effektiva. De är sämst på att nå sina mål. Säljare som däremot får mer frekventa mål – månadsvis, kvartalsvis eller halvårsvis – når betydligt större framgångar när det gäller att nå eller överträffa sina mål.

 

SMART-MODELLEN SOM REDSKAP FÖR ATT OMSÄTTA MÅL I VERKSAMHETEN

Det finns självklart även andra sätt att visualisera genomförandet av mål, även om SMART-modellen är den flitigast använda i managementlitteraturen. Huvudsaken är att det finns ett utvecklat synsätt på just hur visionerna och målen överförs på bästa sätt i verksamheten.

PGlmcmFtZSBzcmM9Imh0dHBzOi8vcGxheWVyLnZpbWVvLmNvbS92aWRlby8xNjU4Njg5Mjk/dGl0bGU9MCZieWxpbmU9MCZwb3J0cmFpdD0wJmF1dG9wbGF5PTEiIHdpZHRoPSI2MDAiIGhlaWdodD0iMzM4IiBmcmFtZWJvcmRlcj0iMCIgd2Via2l0YWxsb3dmdWxsc2NyZWVuIG1vemFsbG93ZnVsbHNjcmVlbiBhbGxvd2Z1bGxzY3JlZW4+PC9pZnJhbWU+
PGlmcmFtZSBzcmM9Imh0dHBzOi8vd3d3LnlvdXR1YmUuY29tL2VtYmVkL29IN05qR0ZwM0JzP2F1dG9wbGF5PTEmcmVsPTAmYW1wO2NvbnRyb2xzPTAmc2hvd2luZm89MCZhIiB3aWR0aD0iNzIwIiBoZWlnaHQ9IjQwNSIgZnJhbWVib3JkZXI9IjAiIGFsbG93ZnVsbHNjcmVlbj0iYWxsb3dmdWxsc2NyZWVuIj48L2lmcmFtZT4=