Logga in

Tools

lead_mgmt_engagera_SVE

Modell

Lead Management 3/3: Engagera

När vi väl identifierat kunden måste vi bygga en relation genom att engagera dem och skapa intresse för oss som leverantör, utan att verka för angelägna. För att säljorganisationen ska kunna börja bearbeta kunden behöver vi ta dem från engagerad kontakt, vidare till marknadskvalificerad lead och sedan till säljredo lead.

Det tredje steget handlar alltså om att säkerställa kundens engagemang. Alla kunder är dock i olika faser och intresset svalnar inom kort. Vad kan man då göra för att genomföra rätt aktivitet vid rätt tidpunkt?

Nyckeln är att förse kunderna med den information de behöver i lagom stora portioner vid rätt tillfälle, så att vi gradvis ökar deras engagemang för vårt erbjudande (lead nurturing).

Om man har en stor kundbas kommer det att krävas många interaktioner och olika kunder kommer att befinna sig i olika steg av processen. Då kan man vilja automatisera den digitala marknadsföringen (marketing automation).

Exempel på marketing automation-system är HubSpot, Marketo och Pardot. Du hittar vår genomgång av de främsta systemen på marknaden via följande länk.

Slutligen vill vi säkerställa kundens potential och returnera icke-säljredo leads till marknad för fortsatt bearbetning. Alla intresserade kunder är nämligen inte intressanta kunder. Det här kan man även åstadkomma genom att – i sitt marketing automation-system – poängsätta olika handlingar från sitt lead, för att på så sätt kvalificera var i köppprocessen ett lead befinner sig (lead scoring).

För att få den här kedjan att fungera optimalt behöver vi integrera (marknadsfunktionens) marketing automation-system och (försäljningsfunktionens) CRM-system.

Exempel på integrerade marketing automation- och CRM-system är HubSpot-Membrain och HubSpot-Pipelinersales.

Vill du få access till det här materialet? Då behöver du ett Toolbox medlemskap

Få access Logga in

Other areas to explore

Jämförelse av verktyg för marketing automation

Läs vidare
PGlmcmFtZSBzcmM9Imh0dHBzOi8vcGxheWVyLnZpbWVvLmNvbS92aWRlby8xNjU4Njg5Mjk/dGl0bGU9MCZieWxpbmU9MCZwb3J0cmFpdD0wJmF1dG9wbGF5PTEiIHdpZHRoPSI2MDAiIGhlaWdodD0iMzM4IiBmcmFtZWJvcmRlcj0iMCIgd2Via2l0YWxsb3dmdWxsc2NyZWVuIG1vemFsbG93ZnVsbHNjcmVlbiBhbGxvd2Z1bGxzY3JlZW4+PC9pZnJhbWU+
PGlmcmFtZSBzcmM9Imh0dHBzOi8vd3d3LnlvdXR1YmUuY29tL2VtYmVkL29IN05qR0ZwM0JzP2F1dG9wbGF5PTEmcmVsPTAmYW1wO2NvbnRyb2xzPTAmc2hvd2luZm89MCZhIiB3aWR0aD0iNzIwIiBoZWlnaHQ9IjQwNSIgZnJhbWVib3JkZXI9IjAiIGFsbG93ZnVsbHNjcmVlbj0iYWxsb3dmdWxsc2NyZWVuIj48L2lmcmFtZT4=