Logga in

Tools

lead_mgmt_fanga_SVE

Modell

Lead Management 1/3: Fånga

En första utmaning är att fånga de potentiella kunder som har ett behov och som söker information om lösningar – att ta dem från cyberrymden till okända besökare.

Vi vill fånga kunden tidigt i köpprocessen och 80 % av kunderna börjar sin inköpsprocess med en sökning på Internet. Vad kan man då göra för att få kunden att komma till sig?

Ni kan till att börja med göra er relevanta med hjälp av innehållsmarknadsföring (content marketing), exempelvis white papers. Ni kan även arbeta med att bearbeta kundernas beslutsfattare via sociala medier (social selling) och kartlägga kundernas digitala köpbeteenden (sales intelligence) .

Exempel på intressanta stöd och verktyg för att åstadkomma det här är Wide Narrow, som är specialister inom strukturerad competitive intelligence (CI). De förser dig med ett ramverk och en systemlösning för din sales intelligence-process.

Ni behöver alltså kombinera aktiviteter där säljaren fokuserar på att bli hittad av kunden (inbound marketing), exempelvis med hjälp av bloggar, sociala medier och sökmotoroptimering, med aktiviteter där säljaren fokuserar på att hitta kunden (outbound marketing), exempelvis med hjälp av annonser, e-post och events.

Vill du få access till det här materialet? Då behöver du ett Toolbox medlemskap

Få access Logga in

Other areas to explore

PGlmcmFtZSBzcmM9Imh0dHBzOi8vcGxheWVyLnZpbWVvLmNvbS92aWRlby8xNjU4Njg5Mjk/dGl0bGU9MCZieWxpbmU9MCZwb3J0cmFpdD0wJmF1dG9wbGF5PTEiIHdpZHRoPSI2MDAiIGhlaWdodD0iMzM4IiBmcmFtZWJvcmRlcj0iMCIgd2Via2l0YWxsb3dmdWxsc2NyZWVuIG1vemFsbG93ZnVsbHNjcmVlbiBhbGxvd2Z1bGxzY3JlZW4+PC9pZnJhbWU+
PGlmcmFtZSBzcmM9Imh0dHBzOi8vd3d3LnlvdXR1YmUuY29tL2VtYmVkL29IN05qR0ZwM0JzP2F1dG9wbGF5PTEmcmVsPTAmYW1wO2NvbnRyb2xzPTAmc2hvd2luZm89MCZhIiB3aWR0aD0iNzIwIiBoZWlnaHQ9IjQwNSIgZnJhbWVib3JkZXI9IjAiIGFsbG93ZnVsbHNjcmVlbj0iYWxsb3dmdWxsc2NyZWVuIj48L2lmcmFtZT4=