Logga in

Tools

Verktyg

Kundsegmentering 3/4: Kartlägg köpbeteende

När du lagt in data på kundernas befintliga värde, och totala potential, är det dags att gå vidare med den tredje dimensionen i segmenteringsmodellen: köpkomplexitet. Många företag arbetar med segmenteringsmodeller som är enbart värdebaserade. Det fungerar bra så länge alla kunder köper samma erbjudande på samma sätt.

Men de flesta företag säljer enligt vår erfarenhet till kunder med olika grad av komplexitet i sina inköp. Men vad som är effektiv bearbetning av kunderna och organisering av försäljningen beror på graden av komplexitet. (du kan läsa mer om komplexitet och olika säljlogiker här). Vad som fungerar för enkla erbjudanden är inte rätt för mer komplexa. Det är därför viktigt att du även  delar in kunderna utifrån komplexitet, så att du inte bara går på lönsamma kunder med stor potential, utan även använder rätt säljmodell. HUR GÖR JAG? Här finns en guide som visar hur du fortsätter kundsegmenteringen genom att bedöma köpkomplexitet för dina kunder.

Vill du få access till det här materialet? Då behöver du ett Toolbox medlemskap

Få access Logga in

Other areas to explore

Kundsegmentering 4/4: Analysera och visualisera

Läs vidare
PGlmcmFtZSBzcmM9Imh0dHBzOi8vcGxheWVyLnZpbWVvLmNvbS92aWRlby8xNjU4Njg5Mjk/dGl0bGU9MCZieWxpbmU9MCZwb3J0cmFpdD0wJmF1dG9wbGF5PTEiIHdpZHRoPSI2MDAiIGhlaWdodD0iMzM4IiBmcmFtZWJvcmRlcj0iMCIgd2Via2l0YWxsb3dmdWxsc2NyZWVuIG1vemFsbG93ZnVsbHNjcmVlbiBhbGxvd2Z1bGxzY3JlZW4+PC9pZnJhbWU+
PGlmcmFtZSBzcmM9Imh0dHBzOi8vd3d3LnlvdXR1YmUuY29tL2VtYmVkL29IN05qR0ZwM0JzP2F1dG9wbGF5PTEmcmVsPTAmYW1wO2NvbnRyb2xzPTAmc2hvd2luZm89MCZhIiB3aWR0aD0iNzIwIiBoZWlnaHQ9IjQwNSIgZnJhbWVib3JkZXI9IjAiIGFsbG93ZnVsbHNjcmVlbj0iYWxsb3dmdWxsc2NyZWVuIj48L2lmcmFtZT4=