Logga in

Tools

data

Verktyg

Kundsegmentering 2/4: Kartlägg befintligt värde och potential

Efter att ha identifierat värdedrivare för din verksamhet så är det dags att gå vidare och påbörja själva segmenteringen genom att kartlägga kunderna. För att skapa framåtriktade kundstrategier behöver man både se på kundens befintliga värde i kundportföljen, och kundens totala potential.

I första steget identifierade ni värdedrivare i försäljningen. Nu är det dags att utifrån dessa kartlägga befintligt värde och bedöma potential för respektive kund. På så sätt kan vi börja fylla de första två dimensionerna i segmenteringsmodellen.

kundsegment_befintligtpotential_SVE

Säkerställ tillgång till rätt data

siffror

Många företag använder sig av den data de har tillgång till, snarare än den data de behöver, när de skapar sitt strategiska ramverk. Konsekvensen är ofta stora mått av subjektivitet.
 
Tanken med en datadriven segmentering är att den är faktabaserad. Alla mått går dock inte att fånga utan kräver en bedömning. Genom att använda sig av mallar kan man dock ställa krav på beräkningsbar indata på t ex tidsåtgång, vilket ökar precisionen i bedömningarna.
 

Hur gör jag?

Här finns ett nedladdningsbart excelverktyg som inspiration och stöd för analysen, och en guide som visar hur du steg för steg fyller din modell med data.

Vill du få access till det här materialet? Då behöver du ett Toolbox medlemskap

Få access Logga in

Other areas to explore

Kundsegmentering 3/4: Kartlägg köpbeteende

Läs vidare
PGlmcmFtZSBzcmM9Imh0dHBzOi8vcGxheWVyLnZpbWVvLmNvbS92aWRlby8xNjU4Njg5Mjk/dGl0bGU9MCZieWxpbmU9MCZwb3J0cmFpdD0wJmF1dG9wbGF5PTEiIHdpZHRoPSI2MDAiIGhlaWdodD0iMzM4IiBmcmFtZWJvcmRlcj0iMCIgd2Via2l0YWxsb3dmdWxsc2NyZWVuIG1vemFsbG93ZnVsbHNjcmVlbiBhbGxvd2Z1bGxzY3JlZW4+PC9pZnJhbWU+
PGlmcmFtZSBzcmM9Imh0dHBzOi8vd3d3LnlvdXR1YmUuY29tL2VtYmVkL29IN05qR0ZwM0JzP2F1dG9wbGF5PTEmcmVsPTAmYW1wO2NvbnRyb2xzPTAmc2hvd2luZm89MCZhIiB3aWR0aD0iNzIwIiBoZWlnaHQ9IjQwNSIgZnJhbWVib3JkZXI9IjAiIGFsbG93ZnVsbHNjcmVlbj0iYWxsb3dmdWxsc2NyZWVuIj48L2lmcmFtZT4=