Logga in

Tools

Verktyg

Kundsegmentering 1/4: Identifiera värdedrivare

Vad innebär då största möjliga värde? Många företag arbetar med en segmenteringsmodell helt baserad på bruttointäkter utan att ta hänsyn till hur kundernas beteende påverkar lönsamheten i ett konto. Detta fungerar givetvis utmärkt när man har en relativt enkel intäkts- och kostnadsmodell.

Om däremot försäljnings- eller servicekostnaderna är utspridda över tid, och om det finns påverkbara intäkter i form av korsförsäljning, extra tjänster eller avgifter så blir det en annan situation. Då riskerar man att gå på kunder som är lönsamma på kort sikt, men som på längre sikt blir olönsamma på grund av t.ex. små möjligheter till merförsäljning och höga servicekostnader. Kundens lönsamhet varierar över kundlivscykeln. kundsegment_kundlivscykel_SVE I dessa fall bör man bedöma hur viktig kunden är genom att räkna på kundlönsamhet. Det kräver en mer detaljerad bild av intäkts- och kostnads-uppbyggnaden för varje kund/segment, en resultaträkning som är kundbaserad.

kundsegment_resultatr_SVE

Hur det ser ut i just din verksamhet är svårt att säga på förhand, eftersom olika affärsmodeller har olika intäkts- och kostnadsflöden.  Därför behöver du börja ditt segmenteringsarbete med att identifiera vad som skapar värde i just din verksamhet.

HUR GÖR JAG?

Här finns en guide och ett nedladdningsbart excelverktyg som du kan använda som stöd för att identifiera och prioritera värdedrivare i din försäljning.

Vill du få access till det här materialet? Då behöver du ett Toolbox medlemskap

Få access Logga in

Other areas to explore

Kundsegmentering 2/4: Kartlägg befintligt värde och potential

Läs vidare

Sök via taggar

PGlmcmFtZSBzcmM9Imh0dHBzOi8vcGxheWVyLnZpbWVvLmNvbS92aWRlby8xNjU4Njg5Mjk/dGl0bGU9MCZieWxpbmU9MCZwb3J0cmFpdD0wJmF1dG9wbGF5PTEiIHdpZHRoPSI2MDAiIGhlaWdodD0iMzM4IiBmcmFtZWJvcmRlcj0iMCIgd2Via2l0YWxsb3dmdWxsc2NyZWVuIG1vemFsbG93ZnVsbHNjcmVlbiBhbGxvd2Z1bGxzY3JlZW4+PC9pZnJhbWU+
PGlmcmFtZSBzcmM9Imh0dHBzOi8vd3d3LnlvdXR1YmUuY29tL2VtYmVkL29IN05qR0ZwM0JzP2F1dG9wbGF5PTEmcmVsPTAmYW1wO2NvbnRyb2xzPTAmc2hvd2luZm89MCZhIiB3aWR0aD0iNzIwIiBoZWlnaHQ9IjQwNSIgZnJhbWVib3JkZXI9IjAiIGFsbG93ZnVsbHNjcmVlbj0iYWxsb3dmdWxsc2NyZWVuIj48L2lmcmFtZT4=