Logga in

Tools

saljprocess_account_relation_SVE

Modell

Account Management 2/3: Relations-kartläggning

En viktig nyckel till framgång när man jobbar med account management är att identifiera och hantera samtliga beslutsfattare som har inflytande på er affär.

För att förstå och hantera hantera kundens beslutsprocesser behöver ni göra två saker:

  1. Kartlägg er relation till nyckelpersoner hos kunden. Bedöm vilka avdelningar och nyckelpersoner som påverkar er affär och er relation till dessa. För det här arbetet kan du använda en kundrelationskarta.
  2. Bedöm nyckelpersoners inflytande. Bedöm vilket inflytande individuella personers i kundens organization har på beslut som påverkar er. För det här arbetet kan du använda en makt/inflytandematris.

Här finns en guide för att genomföra en relationskartläggning, en  checklista och mallar för kundrelationskarta och makt/inflytandematris.

Vill du få access till det här materialet? Då behöver du ett Toolbox medlemskap

Få access Logga in

Other areas to explore

PGlmcmFtZSBzcmM9Imh0dHBzOi8vcGxheWVyLnZpbWVvLmNvbS92aWRlby8xNjU4Njg5Mjk/dGl0bGU9MCZieWxpbmU9MCZwb3J0cmFpdD0wJmF1dG9wbGF5PTEiIHdpZHRoPSI2MDAiIGhlaWdodD0iMzM4IiBmcmFtZWJvcmRlcj0iMCIgd2Via2l0YWxsb3dmdWxsc2NyZWVuIG1vemFsbG93ZnVsbHNjcmVlbiBhbGxvd2Z1bGxzY3JlZW4+PC9pZnJhbWU+
PGlmcmFtZSBzcmM9Imh0dHBzOi8vd3d3LnlvdXR1YmUuY29tL2VtYmVkL29IN05qR0ZwM0JzP2F1dG9wbGF5PTEmcmVsPTAmYW1wO2NvbnRyb2xzPTAmc2hvd2luZm89MCZhIiB3aWR0aD0iNzIwIiBoZWlnaHQ9IjQwNSIgZnJhbWVib3JkZXI9IjAiIGFsbG93ZnVsbHNjcmVlbj0iYWxsb3dmdWxsc2NyZWVuIj48L2lmcmFtZT4=