Logga in

Tools

Herzberg

Sammanfattning

Herzbergs motivationsfaktorer

Den amerikanska psykologen Frederick Herzberg vidareutvecklar Maslows behovshierarki år 1959 i boken “The motivation to work”.

Herzberg nämner två motivationsfaktorer:

  • Motivatorer, som leder till positiv tillfredsställelse. Exempelvis utmanande arbete, erkännande och ansvar. Dessa är inre motivationsfaktorer.
  • Hygienfaktorer, som inte leder till positiv tillfredsställelse, i betydelsen att frånvaron av dessa leder till missnöje. Exempelvis status, anställningstrygghet, lön, anställningsförmåner och arbetsförhållanden. Dessa är yttre motivationsfaktorer.

Den primära idén innebär att motivatorerna behövs för att motivera en anställd att prestera bättre, medan hygienfaktorerna behövs för att säkerställa att en anställd inte är missnöjd. Det är inre faktorer, i termer av engagemang, snarare än yttre faktorer, i termer av belöning, som motiverar en anställd att prestera bättre.

ProSales motivationsmodell i sin tur tar hänsyn till både de inre och yttre motivationsfaktorerna.

För att få tillgång till detta verktyg måste du vara minst Trendwatch-medlem

Få tillgång Eller logga in

Other areas to explore

PGlmcmFtZSBzcmM9Imh0dHBzOi8vcGxheWVyLnZpbWVvLmNvbS92aWRlby8xNjU4Njg5Mjk/dGl0bGU9MCZieWxpbmU9MCZwb3J0cmFpdD0wJmF1dG9wbGF5PTEiIHdpZHRoPSI2MDAiIGhlaWdodD0iMzM4IiBmcmFtZWJvcmRlcj0iMCIgd2Via2l0YWxsb3dmdWxsc2NyZWVuIG1vemFsbG93ZnVsbHNjcmVlbiBhbGxvd2Z1bGxzY3JlZW4+PC9pZnJhbWU+
PGlmcmFtZSBzcmM9Imh0dHBzOi8vd3d3LnlvdXR1YmUuY29tL2VtYmVkL29IN05qR0ZwM0JzP2F1dG9wbGF5PTEmcmVsPTAmYW1wO2NvbnRyb2xzPTAmc2hvd2luZm89MCZhIiB3aWR0aD0iNzIwIiBoZWlnaHQ9IjQwNSIgZnJhbWVib3JkZXI9IjAiIGFsbG93ZnVsbHNjcmVlbj0iYWxsb3dmdWxsc2NyZWVuIj48L2lmcmFtZT4=