Logga in

Tools

shapes_icon

Metod

Sammanfattning: AIDA (metod för utformning av säljbudskap)

AIDA är en akronym som beskriver säljprocessens fyra steg, där A står för Attention (uppmärksamhet), I för Interest (intresse), D för Desire (lust) och A för Action (handling).

För att få tillgång till detta verktyg måste du vara minst Trendwatch-medlem

Få tillgång Eller logga in

AIDA

AIDA används mestadels för utformning av DR-utskick och reklam, men även i säljsamtalet. Dock är det en kontrollista, snarare än en etablerad metod. AIDA delas in i fyra steg.

1. Attention = väcka uppmärksamhet

  • “Har du någonsin…?”
  • “Har du märkt…?”
  • “Kan du se…?”

2. Interest = skapa intresse för dig själv, företaget och produkten

  • Lyssna till kunden och dennes problem
  • Berätta om saker som påverkar deras problem
  • Demonstrera saker, snarare än att bara berätta
  • Involvera dem aktivt

3. Desire = väcka önskan efter den lösning du presenterar och skapa övertygelse

  • Visa och berätta om produkten, att den inte är tillgänglig så länge till
  • Visa hur andra personer har använt produkten

4. Action = leda kunden till handling

  • “Vill du ha en blå eller röd färg?”
  • Satisfaction (förvissa dig om att kunden känner tillfredsställelse med varan eller tjänsten)
PGlmcmFtZSBzcmM9Imh0dHBzOi8vcGxheWVyLnZpbWVvLmNvbS92aWRlby8xNjU4Njg5Mjk/dGl0bGU9MCZieWxpbmU9MCZwb3J0cmFpdD0wJmF1dG9wbGF5PTEiIHdpZHRoPSI2MDAiIGhlaWdodD0iMzM4IiBmcmFtZWJvcmRlcj0iMCIgd2Via2l0YWxsb3dmdWxsc2NyZWVuIG1vemFsbG93ZnVsbHNjcmVlbiBhbGxvd2Z1bGxzY3JlZW4+PC9pZnJhbWU+