Logga in

Tools

shapes_icon

Metod

Sammanfattning: AIDA (metod för utformning av säljbudskap)

AIDA är en akronym som beskriver säljprocessens fyra steg där A står för Attention (uppmärksamhet), I för Interest (intresse), D för Desire (lust) och A för Action (handling).

För att få tillgång till detta verktyg måste du vara minst Trendwatch-medlem

Få tillgång Eller logga in

AIDA

AIDA används mestadels för utformning av DR-utskick och reklam men även i säljsamtalet. Dock så är det snarare en kontrollista än en etablerad metod. AIDA delas in i fyra steg.

Attention = väcka uppmärksamhet.

  • Har du någonsin…?
  • Har du märkt att…?
  • Kan du se…?

Interest = skapa intresse för dig själv, företaget och produkten.

  • Lyssna till kundens och dennes problem.
  • Berätta om saker som påverkar deras problem
  • Demonstrera saker, snarare än att bara berätta
  • Involvera dem aktivt

Desire = väcka önskan efter den lösning du presenterar och skapa övertygelse.

  • Visa och berätta om produkten att den inte är tillgänglig så länge till
  • Visa på hur andra personer har använt produkten

Action = leda kunden till handling.

  • “Vill du ha en blå eller röd färg?
  • “Satisfaction = förvissa dig om att kunden känner tillfredsställelse med varan eller tjänsten.
PGlmcmFtZSBzcmM9Imh0dHBzOi8vcGxheWVyLnZpbWVvLmNvbS92aWRlby8xNjU4Njg5Mjk/dGl0bGU9MCZieWxpbmU9MCZwb3J0cmFpdD0wJmF1dG9wbGF5PTEiIHdpZHRoPSI2MDAiIGhlaWdodD0iMzM4IiBmcmFtZWJvcmRlcj0iMCIgd2Via2l0YWxsb3dmdWxsc2NyZWVuIG1vemFsbG93ZnVsbHNjcmVlbiBhbGxvd2Z1bGxzY3JlZW4+PC9pZnJhbWU+
PGlmcmFtZSBzcmM9Imh0dHBzOi8vd3d3LnlvdXR1YmUuY29tL2VtYmVkL29IN05qR0ZwM0JzP2F1dG9wbGF5PTEmcmVsPTAmYW1wO2NvbnRyb2xzPTAmc2hvd2luZm89MCZhIiB3aWR0aD0iNzIwIiBoZWlnaHQ9IjQwNSIgZnJhbWVib3JkZXI9IjAiIGFsbG93ZnVsbHNjcmVlbj0iYWxsb3dmdWxsc2NyZWVuIj48L2lmcmFtZT4=