Logga in

Tools

Vår syn på Sales Excellence

Sales Excellence handlar inte om att öka takten och bara springa snabbare i gamla spår. De förändringar vi ser i marknaden ställer krav på att utgå från kunden, välja rätt säljmodell, och att göra ett val baserat på fakta.

UTGÅ FRÅN KUNDENS KÖPLOGIK

RSI-triangel_SVE

På ProSales tror vi på att utgå från kundernas beteende. Att förstå hur de vill köpa, vilka värden de är villiga att betala för och vilken relation de vill ha till sina leverantörer är fundamentalt för hur man organiserar sin försäljning. När vi pratar säljmodell menar vi en kombination av riktning, processer och individer som är anpassad till de affärer du vill göra. 

VÄLJ RÄTT SÄLJMODELL

Kundernas beteende blir mer och mer diversifierat. Kunderna har blivit globala i allt högre grad. Det leder till allt fler inblandade i besluten och allt mer anpassning. Större organisationer leder också till specialisering och helt plötsligt kan kunden faktiskt mer om det du försöker leverera än du själv. De gamla säljmodellerna med säljaren som informatör och expert håller helt enkelt på att dö. Samtidigt är konkurrensen idag hårdare och decennier av relativt stabil tillväxt har förbytts i stagnation. Behovet av differentiering och tydliggörande av vilka unika värden man kan tillföra som leverantör blir helt avgörande.

RSI_konv_SVE

Den säljande organisation som vill ha en ledande position i denna snabbt förändrade värld måste prioritera i mycket högre grad än tidigare för att få ut större effekt av sin marknads- och säljbudget. Vilken säljmodell är den mest effektiva för att knyta långsiktiga och hållbara relationer till lägsta möjliga säljkostnad?

Ta ett helhetsperspektivSalesExMod_pilcirkel

Sales Excellence på ProSales innebär att den riktning man bestämmer sig för att ta genomförs konsekvent och i alla aspekter av säljmodellen. Kundens inköpsbeteende avgör hur du bör bygga upp din kanalstrategi och säljprocess. De kritiska framgångsfaktorerna i säljprocessen avgör vilka operationella KPI:er du kan ha och därmed vilka beteenden du belönar i din organisation. Det avgör i sin tur vilken kultur du behöver odla.

BLI MÄSTARE PÅ FÖRBÄTTRING

Nyckeln till kontinuerlig förbättring är att prioritera, fatta beslut baserade på fakta och lära från best practice. Vi tror på mer kunskap och mindre måfå. Det vill vi också visa med vår logotype. Precis som man inom naturvetenskapen har upptäckt grundämnen och molekyler så försöker vi förstå och bevisa hur de minsta beståndsdelarna i sales excellence hänger ihop.

 

PROSALES_LARGE_RGB

I fallet med loggan så är både Pr59 (Praseodym) och S16 (svavel) helt oumbärliga ämnen när det gäller att sätta saker i nytt ljus. Precis som vi hoppas att ProSales ska kunna hjälpa dig se hur du kan öka din försäljning – baserat på mer fakta och mindre måfå.

 


JA, JAG VILL ÖKA VÅR FÖRSÄLJNING

BERÄTTA HUR JAG KOMMER I GÅNG

PGlmcmFtZSBzcmM9Imh0dHBzOi8vcGxheWVyLnZpbWVvLmNvbS92aWRlby8xNjU4Njg5Mjk/dGl0bGU9MCZieWxpbmU9MCZwb3J0cmFpdD0wJmF1dG9wbGF5PTEiIHdpZHRoPSI2MDAiIGhlaWdodD0iMzM4IiBmcmFtZWJvcmRlcj0iMCIgd2Via2l0YWxsb3dmdWxsc2NyZWVuIG1vemFsbG93ZnVsbHNjcmVlbiBhbGxvd2Z1bGxzY3JlZW4+PC9pZnJhbWU+