Logga in

Tools

Så formar trender framtidens B2B sälj och marknad

Projekt-om-trender-framtid-b2b-sälj-marknad

Aldrig tidigare har vi skådat en så snabb och föränderlig omvärld. Nya teknologier, digitalisering, informationsöverskott, brutal konkurrens och nya kanaler för att kommunicera och sälja våra produkter och tjänster. Aldrig förr har det heller aldrig varit så viktigt att skaffa framtidsberedskap och dra nytta av de omvärldsförändringar och skiften som sker runt omkring oss just nu. Nu erbjuder ProSales ett begränsat antal nyfikna företag att bli partner till ett unikt trendspaningsprojekt om framtidens digitala B2B försäljning och marknadsföring.

ProSales Institute genomför under våren och hösten 2018 ett unikt projekt med målet att identifiera de viktigaste trenderna och förändringarna som påverkar morgondagens försäljning och marknadsföring. I samband med detta ger vi ett begränsat antal företag möjligheten att få fördjupad insikt om vad framtiden bär med sig och hur man som organisation kan förbereda sig och ta språnget ifrån sina konkurrenter. Projektet drivs av ProSales Institute – Nordens ledande analys- och forskningsföretag inom B2B Sales Excellence – i samverkan med trend- och framtidsforskaren Peter Siljerud på Futurewise.

Varför är det viktigt att uppdatera sig om trender?

Digitaliseringen gör att kompassnålen snurrar åt alla håll. I en strid ström av nyheter som konstant sköljer över oss, kan det vara svårt att läsa mellan raderna och bilda sig en uppfattning om vad som sker.

Att skaffa framtidsberedskap blir då helt avgörande. Med en bättre förståelse för de skiften vi nu bevittnar minskar risken att fatta fel beslut. Bakom alla rubriker, artiklar, bloggar finns trender som kanske inte är uppenbara vid en första anblick. Ju snabbare världen snurrar desto viktigare blir det att hålla sig uppdaterad om dessa trender.

Trender fungerar som ledstänger in i framtiden och hjälper oss att navigera och fatta rätt beslut i en värld överflödig med information.

Trender fungerar som ledstänger in i framtiden. De beskriver samtidens huvudsakliga skiften och skall betraktas som frön till nya uppslag och idéer. De beskriver påtagliga förändringar som av allt att döma kommer att vara fortsatt aktuella. Trender säger inte exakt hur framtiden kommer te sig men de är attraktiva för att de ger oss stöd i tanken och kan minska vår upplevda osäkerhet. De hjälper oss att förbereda oss inför framtiden – i tanke och handling.

En trend är en rörelse som kan sättas igång av olika triggers. Den har en riktning, är objektiv och långsiktig. Den här videon illustrerar ett roligt exempel på hur en trend kan starta.

Trendanalysen är avgörande för att kunna navigera rätt, fatta rätt beslut och förstå framtidens affärsklimat. Det är de som förstår sig på hur man anpassar sig till de nya förutsättningarna som kommer att bli framtidens vinnare eftersom de då kan skapa den.

Vad kommer vi att undersöka?

Många faktorer spelar roll när man skall analysera hur vi kommer att bedriva försäljning- och marknadsföring idag och framtiden. Det gäller att blicka bakåt och framåt. Att spana brett likväl som smalt inom en rad olika områden. Ekonomisk utveckling. Politiska förändringar. Värderingsskiften. Nya köpbeteenden. Och inte minst den teknologiska utvecklingen. Nyckeln ligger i att förstå vad som är en trend och vad som är en dagsslända. Vad som hänger i hop med vad och vilka nya fenomen som egentligen betyder något på kort och lång sikt. I projektet kommer vi att skapa förståelse för alltifrån Artificiell Intelligens till Augmented Reality till sanningsinflation, säljrobotar, delningsekonomi och personifiering.

Hur går vi tillväga?

Att analysera trender och bättre förstå hur vi kan skapa och forma vår egen framtid kräver ett grundligt researcharbete och förmåga till analys. På ProSales har vi närmare 20 års erfarenhet av att bedriva omfattande forsknings- och framtidsorienterade projekt för att få mer data och fakta om framtida vägval och investeringar. Projektet består av ett flertal beprövade metoder för att analysera drivkrafter, trender och konsekvenser för framtidens försäljning och marknadsföring: 

  • Trend-och forskningsöversikt. Vi bearbetar stora mängder forskningsartiklar, statistik, teknikrapporter och genomförda analyser för att identifiera trender i vår samtid som är relevanta och som ger oss kunskaper om framtidens marknad och försäljning.
  • Expertintervjuer. Vi intervjuar ledande internationella experter och auktoriteter inom flera discipliner om framtidens marknad och försäljning
  • Fokusgrupper. Vi bjuder in till dialog med framåtblickande och erfarna chefer inom marknad och försäljning

Resultatet kommer att redovisas i rapport- och powerpointformat samt bilda underlag för föreläsningar, workshops och analys- och strategiarbete. Delar av resultatet kommer även att presenteras på Nordens största framtidskonferens om B2B-försäljning- och marknadsföring – The Sales Conference – den 8 november 2018.

Vad innebär det att vara partner?

Som partner till projektet är du med som delfinansiär. Som delfinansiär får du ta del av unika insikter som hjälper dig och din organisation att bygga robusta och välgenomtänkta sälj- och marknadsstrategier inför framtiden. Några av fördelarna med att deltaga som partner är följande:

  • Skola nyckelpersoner i din organisation i strategiskt tänkande och hur de kan bygga robusta strategier inför framtiden
  • Skapa en förändringsbenägen företagskultur och ledning som har en tydlig idé om vägval inför framtiden
  • Skaffa värdeskapande insikter som ger ditt företag ett försprång till dina konkurrenter 

Nyfiken på att veta mer?

För ansökan och mer information om projektet, investering och tidsramar kontakta gärna mig!

PGlmcmFtZSBzcmM9Imh0dHBzOi8vcGxheWVyLnZpbWVvLmNvbS92aWRlby8xNjU4Njg5Mjk/dGl0bGU9MCZieWxpbmU9MCZwb3J0cmFpdD0wJmF1dG9wbGF5PTEiIHdpZHRoPSI2MDAiIGhlaWdodD0iMzM4IiBmcmFtZWJvcmRlcj0iMCIgd2Via2l0YWxsb3dmdWxsc2NyZWVuIG1vemFsbG93ZnVsbHNjcmVlbiBhbGxvd2Z1bGxzY3JlZW4+PC9pZnJhbWU+
PGlmcmFtZSBzcmM9Imh0dHBzOi8vd3d3LnlvdXR1YmUuY29tL2VtYmVkL29IN05qR0ZwM0JzP2F1dG9wbGF5PTEmcmVsPTAmYW1wO2NvbnRyb2xzPTAmc2hvd2luZm89MCZhIiB3aWR0aD0iNzIwIiBoZWlnaHQ9IjQwNSIgZnJhbWVib3JkZXI9IjAiIGFsbG93ZnVsbHNjcmVlbj0iYWxsb3dmdWxsc2NyZWVuIj48L2lmcmFtZT4=