Logga in

Tools

kompetensutveckling-hos-chefer

Därför är det viktigt med kompetensutveckling för försäljningschefen

En kompetent försäljningschef är en av de viktigaste komponenterna i din organisation när det gäller att skapa tillväxt. Försäljningsorganisationen återspeglar försäljningschefens kompetens och chefens förmåga att coacha och utveckla sitt team. Trots detta får många säljchefer litet eller inget stöd i sin kompetensutveckling. Kunniga och kompetenta försäljningschefer är investeringar som ger tydlig avkastning. De har […]

Läs vidare
virtuella-möten

Virtuella säljmöten: 7 tips till försäljningschefen

Virtuella möten, t.ex. inom försäljning, bör inte ses som ett andra klassens kommunikationsmedel utan skulle kunna vara förstahandsvalet. Det menar Ek.Dr. Lena Lid Falkman, som tillsammans med sin man Tomas Lid Falkman skrivit boken Virtuella möten – effektiv gränslös kommunikation [1]. Där argumenterar de inte bara för fördelarna med virtuella möten, utan förklarar också hur man […]

Läs vidare
köplogik

Köplogiken styr valet av säljstrategi

Har du funderat på varför den där säljaren som var så framgångsrik i sitt förra jobb inte presterar hos dig? Eller varför belöningsmodellen som tidigare gav så god effekt nu inte längre fungerar? Lugn, det finns en logisk förklaring till det hela. Förmodligen är det kundens köplogik som spelar dig ett spratt. ProSales forskning visar […]

Läs vidare
dubbelt-effektiv

Vill du göra marknad och försäljning DUBBELT effektiv?

De flesta organisationer är bara effektiva på ett sätt – de är ensidigt effektiva, vilket innebär slöseri med resurser och outnyttjad konkurrenspotential. Det visar docent Martin Sköld, Handelshögskolan i Stockholm, i sin bästsäljande bok Dubbelt effektiv [1]. Där visar han också med pedagogiska exempel hur de flesta organisationer, även marknads- och försäljningsorganisationer, kan lösgöra sin effektivitetspotential […]

Läs vidare
49i2019small-compressor

Finalister och vinnare i Sales Awards 2017

Här är finalisterna och vinnarna i Sales Awards 2017. Varje dag görs föredömliga insatser i Svenskt näringsliv. Företag och individer som bidrar till Sveriges tillväxt och nationella framgång. På Sales Award Gala 2017 den 14 november på Münchenbryggeriet i Stockholm, lyfte vi fram och premierade dessa hjältar i tre kategorier: Årets B2B Commercial Excellence Company, […]

Läs vidare
konst-att-förhandla

Konsten att förhandla: Att improvisera fram en överenskommelse

Alla som arbetar med försäljning står regelbundet inför förhandlingar. Men finns det något nytt att lära sig kring hur man förhandlar på ett framgångsrikt sätt? Ja, i alla fall enligt Michael Wheeler, som har undervisat i förhandling i över 20 år på Harvard Business School. Vi har läst och sammanfattat hans senaste bok ”The Art […]

Läs vidare
Untitled design (25)

Dina säljare kan prestera bättre om de får träna på arbetstid

De flesta skriver nog under på att en hälsosam och frisk säljorganisation presterar bättre. Det finns också gott om vetenskapliga bevis för kopplingen mellan personalens hälsa och prestation. Men är du beredd att låta dem träna på arbetstid, och byta en timmes prospektering eller kundkontakt mot en timmes träning? Och kan det löna sig? Det […]

Läs vidare
499130152_1280x720

1000 föreläsningar om framtidens försäljning

Henrik Larsson-Broman, grundare av Prosales Institute och en av landets mest anlitade föreläsare inom försäljningsstrategier. Redan 2001 började Henrik föreläsa och den 12e april kliver han upp på scenen för 1000e gången. Vi gjorde en intervju med Henrik inför den tusende föreläsningen.   Imponerande Henrik! Hur känns det? Det känns fantastiskt! Det är givetvis något […]

Läs vidare
f90-top

Tre Säljtrender inför 2017

Lata. Otåliga. Självupptagna. Men också smarta, optimistiska och entreprenöriella. Så har dom beskrivits. Generation Y. Även kallade Millennials. Födda mellan år 1984 och 2000. Arbetsgivare som vill anställa och företag som vill sälja till denna generation måste börja tänka i nya banor.

Läs vidare
railroad

Så ökar du försäljningen på befintliga kunder med hjälp av korsförsäljning

De flesta företag har en bred repertoar av varor, tjänster, lösningar och kompetens i sin portfölj. Men ofta köper varje enskild kund endast en del av den totala portföljen, vilket gör att de flesta leverantörer har en outnyttjad potential på sina befintliga kunder. Korsförsäljning handlar om att öka den andel av leverantörens affärsportfölj som varje […]

Läs vidare
netword-awards

Network Awards 2016

Stort Grattis TILL årets vinnare av PROSALES NETWOrK Awards 2016 I samband med ProSales Networks sista träffa 2016 delade vi ut fyra utmärkelser till medlemmar i ProSales Network och Toolbox, vars engagemang under året förtjänar särskild uppmärksamhet. Vi vill rikta ett stort grattis till samtliga nominerade och till årets vinnare:  DE NOMINERADE I KATEGORIN ÅRETS AMBASSADÖR […]

Läs vidare
the-sales-conference-2016

Nordens största event inom B2B – The Sales Conference 2016

För nionde året i rad öppnar ProSales dörrarna till årets viktigaste mötesplats där du får koll på de senaste trenderna och möjligheterna. En heldag för dig som vill vara med och leda utvecklingen inom B2B-försäljning och marknadsföring. I år tittar vi bland annat lite extra på social selling och hur vi förbereder organisationerna för den alltmer […]

Läs vidare
PGlmcmFtZSBzcmM9Imh0dHBzOi8vcGxheWVyLnZpbWVvLmNvbS92aWRlby8xNjU4Njg5Mjk/dGl0bGU9MCZieWxpbmU9MCZwb3J0cmFpdD0wJmF1dG9wbGF5PTEiIHdpZHRoPSI2MDAiIGhlaWdodD0iMzM4IiBmcmFtZWJvcmRlcj0iMCIgd2Via2l0YWxsb3dmdWxsc2NyZWVuIG1vemFsbG93ZnVsbHNjcmVlbiBhbGxvd2Z1bGxzY3JlZW4+PC9pZnJhbWU+