Logga in

Tools

Influencers – Nyckeln till nya kunder för B2B?

WP 700_400 artikel bilder rektangulär (1)

De flesta av oss känner nog till Selena Gomez, Cristiano Ronaldo, Justin Bieber och Beyoncé. De är alla exempel på kändisar som har runt 100 miljoner följare i sociala medier. Men har du hört talas om fitnessprofilen Anna Nyström, yogaläraren Rachel Bråthén, videobloggerskan Thérèse Lindgren eller modellen Andreas Eriksen? Ja, kanske. Om du har samma intressen som de har. Dessa personer har byggt sina egna varumärken i sociala medier och skaffat sig hundratusentals följare. Men finns det influencers även inom B2B? Och kan det vara något som hjälper dig att generera nya kunder (eller följare)?

Vad är en influencer?

Det som en gång började som hobbyverksamhet med sociala medier på digitala plattformar för enkel kommunikation har i dag vuxit till en miljardindustri. Sociala medier som Facebook, Instagram och Youtube adderar ytterligare stjärnglans till etablerade kändisar, men skapar även intresse kring helt nya profiler som byggt sitt varumärke på egen hand. Anna Nyström har exempelvis 6,1 miljoner följare på Instagram. Vi får en vink om framtiden om vi jämför det med Socialdemokraterna som 2018 hade runt 8 000 följare, eller Expressen med runt 32 000 följare. Anna Nyström har således cirka 760 gånger fler följare än sveriges största parti och hela 190 gånger fler än en av Sveriges största kvällstidningar.

Huvudpersonerna i dessa miljöer har fått namnet influencers, dvs personer som har stora följarskaror och som lyckats inspirera och utöva stort inflytande på en viss målgrupp. Att enskilda individer får ett allt större inflytande över oss kunder, konsumenter eller medborgare är en tydlig trend som växer sig allt starkare och företagen är inte sena med att haka på. Alltfler företag flyttar sina marknadsföringspengar från traditionella medier till förmån för att jobba med enskilda influencers. Detta fenomen, att sälja och marknadsföra sina produkter och tjänster med hjälp av individer som har stort inflytande över potentiella kunders köpbeslut istället för målgruppen som helhet, brukar benämnas influencer marketing.

Stora investeringar i influencer marketing

Under 2017 spenderade företag globalt över hela 1 miljard dollar på att låta influencers marknadsföra deras produkter. Enbart på Instagram. Och denna siffra beräknas bli över det dubbla under 2019. Samtidigt rapporterar nyhetsbyrån Bloomberg att företag spenderar runt 255 miljoner dollar på influencers varje månad. I Sverige omsatte influencer marketing en halv miljard 2016 enligt IRM – Institutet för reklam och mediestatistik – vilket är en kraftig ökning från 2015.

Trenden gäller inte enbart för investeringar i stora Instagramstjärnor. Medan de riktigt stora påverkarna har en enorm räckvidd och kan nå hundratusentals följare så väljer många företag också att samarbeta med mindre influencers som har en närmare och autentisk relation med sina följare, som har en tydligt definierad målgrupp och som är starkt kopplad till en viss bransch eller område. Därför växer nu marknaden för micro-influencers, personer som normalt har mellan 1 000 till 100 000 följare i sociala medier. Det kan vara bloggare, youtubers, akademiker, branschanalytiker, forskare, experter, föreläsare eller andra personer som etablerat sitt varumärke inom en viss kategori.

Influencer marketing – även FÖR B2B

Och influencer marketing är inte längre bara en trend inom B2C, utan används även inom B2B. Telia satsade på Alexander Pärleros – entreprenören och grundaren till poddcasten Framgångspodden – i jakten på att nå entreprenörer och nya företagskunder. Ett annat exempel är kortföretaget American Express, som under kampanjen ”Love My Store” samarbetade med de inflytelserika bloggarna Grace Bonney och Emily Henderson för att nå ut till småföretag och låta kunderna veta att även småföretag accepterar kreditkort.

Mjukvaruföretaget SAP är ett annat exempel. De har framgångsrikt samarbetat med företagskonsulter, akademiker, industriexperter och författare som har stort inflytande på beslutsfattarna i deras målgrupp. Dessa influencers hjälper dem att marknadsföra deras tjänster. Varje år arrangerar man konferensen Sapphire i Orlando som samlar cirka 20 000 deltagare. Här samarbetar man med 11 olika influencers som blir intervjuade, inspelade och som publiceras i sociala medier. På så vis når man uppskattningsvis cirka 80 000 personer i deras målgrupp. I många fall kan man även använda sig av sin egna personal och deras inflytande i sociala medier. Något som IBM framgångsrikt gjorde när man lät 1 000 av sina mest kunniga medarbetare dela sex inlägg per dag på Twitter, LinkedIn och Facebook under en period.

Influencers har högre trovärdighet

Drivkraften bakom framväxten av influencers och influencer marketing kan förklaras av att allt fler människor använder sig av sociala medier samt den minskande konsumtionen av traditionella medier där internet nu har dragit ifrån som den främsta källan till information och inspiration. En majoritet av svenska ungdomar använder också annonsblockerare för att filtrera bort reklambudskap online. För unga mellan 16-25 år är Facebook exempelvis idag en viktigare nyhetskälla än radio, TV och dagstidningar. Influencers är de nya auktoriteterna för många. Enligt marknadsföringsplattformen MuseFind litar 92 procent av konsumenterna mer på en influencer än en traditionell annons.

För en försäljnings- eller marknadschef kan influencer marketing vara en bra marknadsföringskanal för att nå ut till sin målgrupp. Idag finns även flera plattformar, som t.ex. Boostified och BuzzSumo, som erbjuder tjänster för den som vill få hjälp med att identifiera influencers i sitt varumärkesbyggande. Men det gäller att tänka till innan man väljer att samarbeta med en viss person. Det gäller att hitta influencers som verkligen har intresse för din produkt eller tjänst, som förstår din målgrupp och använder sig av rätt kanaler.

Artikeln är ett utdrag ur ProSales kommande bok “55 trender för Sälj- och Marknad”

VILL DU LÄRA DIG MER OM influencerS OCH thought leaderS?

Är du en utvecklingsorienterad och nyfiken marknads- eller försäljningschef. Vill du veta hur din sälj- och marknadsorganisation kan attrahera flera nya kunder med hjälp av influencers? Då ska du vara med i ProSales Network, Sveriges vassaste kunskapsnätverk för B2B marknads- och försäljningschefer. På våra nätverksträffar träffar du Sveriges B2B-elit för nätverkande, erfarenhets- och kunskapsutbyte. Träffarna gästas alltid av erkända experter, chefer eller forskare inom relevanta sälj- och marknadsområden. För att förse dig med ny kunskap, energi och inspiration att ta med för att säkerställa din kontinuerliga affärs-, karriärs- och kompetensutveckling. 

Fyll i och skicka in formuläret nedan!

TESTA PROSALES NETWORK GENOM ATT ANMÄLA ditt INTRESSE HÄR!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PGlmcmFtZSBzcmM9Imh0dHBzOi8vcGxheWVyLnZpbWVvLmNvbS92aWRlby8xNjU4Njg5Mjk/dGl0bGU9MCZieWxpbmU9MCZwb3J0cmFpdD0wJmF1dG9wbGF5PTEiIHdpZHRoPSI2MDAiIGhlaWdodD0iMzM4IiBmcmFtZWJvcmRlcj0iMCIgd2Via2l0YWxsb3dmdWxsc2NyZWVuIG1vemFsbG93ZnVsbHNjcmVlbiBhbGxvd2Z1bGxzY3JlZW4+PC9pZnJhbWU+
PGlmcmFtZSBzcmM9Imh0dHBzOi8vd3d3LnlvdXR1YmUuY29tL2VtYmVkL29IN05qR0ZwM0JzP2F1dG9wbGF5PTEmcmVsPTAmYW1wO2NvbnRyb2xzPTAmc2hvd2luZm89MCZhIiB3aWR0aD0iNzIwIiBoZWlnaHQ9IjQwNSIgZnJhbWVib3JkZXI9IjAiIGFsbG93ZnVsbHNjcmVlbj0iYWxsb3dmdWxsc2NyZWVuIj48L2lmcmFtZT4=