Logga in

Tools

E-handelsboomen – Flyttar B2B ut på nätet?

WP 700_400 artikel bilder rektangulär #2Mot slutet av 2017 anlände varje dag i genomsnitt 160 000 paket till Arlanda flygplats – bara från Kina. Det var en ökning med 65 procent från året innan och även om volymen minskade drastiskt under en period när tull och moms infördes så finns det inget som långsiktigt tyder på en avmattning.  Främst handlar det om privatpersoners direktimport från e-handelsjättar som Wish, Zalando, Amazon och Aliexpress.  De många paketen är ett bevis på den chockvåg av ökad e-handel som vi nu bevittnar. Framför allt utmanas detaljhandeln av de globala e-handelsföretagen där man i många fall talar om butiksdöden. Enligt Svensk Handel så har 5 000 butiker fått stänga igen i Sverige de senaste sex åren som en konsekvens av den ökande e-handeln.  Under samma period har antalet registrerade e-handelsföretag i Sverige ökat med lika många.

E-handel är inte russinet i kakan, det är den nya kakan.

– Jean-Paul Ago, vd på Lóreal

E-handeln med detaljhandelsvaror i Sverige omsätter idag runt 67 miljarder kronor (av en total omsättning på 767 miljarder) och har i genomsnitt vuxit med 20 procent per år mellan 2004 och 2017.  Denna utveckling ska jämföras med detaljhandeln i stort som har vuxit med i genomsnitt fyra procent per år under samma period. Enligt Svensk Handels scenarier för både inhemsk och importerad e-handel beräknas försäljningen via nätet öka från dagens nio procent till mellan 22 och 33 procent av den totala handeln år 2025. Globalt handlade konsumenter under 2017 varor på nätet för över 20 000 miljarder kronor (en ökning med över 70 procent från 2014) och denna förväntas uppgå till närmare 45 000 miljarder kronor år 2021.  Fortsätter e-handeln att utvecklas i samma takt som den gjort hittills kommer e-handeln således att ha fördubblats inom de kommande tre åren.

Medan e-handeln inom B2C får mest uppmärksamhet i media så är det dock e-handeln inom B2B som står för den stora omsättningen. B2B-handeln på nätet omsatte 2017 mer än tre gånger så mycket som den privata e-handeln globalt – 68 000 miljarder kronor respektive 20 000 miljarder kronor.  I Sverige finns ingen tillgänglig statistik över den totala e-handelsomsättningen inom B2B men enligt analysföretaget Forrester menar man att B2B-handeln har ännu bättre förutsättningar att gå online och kan mycket väl stå för mellan 30 till 40 procent av alla transaktioner mellan företag år 2030.7  De största kategorierna av e-handelsvaror utgörs idag av petroleumprodukter och läkemedel och förväntas göra så de kommande åren. Men flera andra segment växer snabbt, främst inom fordonsindustri, tillbehör och reservdelar, elektronik och maskinutrustning.

Fig3

Drivkrafterna bakom e-handelsboomen är flera. En av de främsta är kostnadsbesparingar och ökade intäkter med en global marknad. Enligt Forrester kan B2B-företag minska sina försäljningskostnader avsevärt – upp till 90 procent – genom att övergå till e-handel där kunderna beställer på egen hand.  Andra drivkrafter är ökad tillgänglighet, förenklad orderbeställning, förbättrad kundupplevelse och kundernas allt högre internetmognad. Utvecklingen accelereras dessutom av att världens två största e-handelsjättar – amerikanska Amazon och kinesiska Alibaba – aggressivt expanderar sina verksamheter.

Dessa båda aktörer är värda att granska närmare efter- som de förändrar spelreglerna för den globala handeln dramatiskt. De båda aktörerna har hittills undvikit konkurrens genom att dominera olika delar av världen. Medan Amazon dominerar i Nordamerika och Europa kontrollerar Alibaba Kina och sydöstra Asien. Men de båda företagen satsar stort på nya marknader som Indien och Australien och vi kan räkna med att det inte stannar där.

Giganternas affärsmodeller skiljer sig delvis åt. Alibaba, som räknas som ett av världens tio största och högst värderade företag med kunder i över 200 länder, bedriver ingen direktförsäljning och äger inga lager. Deras främsta mål har varit att hjälpa mindre företag att nå kunder från stora delar av världen genom deras olika plattformar som kopplar ihop säljare och köpare. Till en början som en plattform för B2B men numera även B2C och C2C. Plattformarna är idag så omfattande att de kan betraktas som digitala ekosystem som alla fungerar helt sömlöst mellan e-handel, mobila betalningar, logistik, sökmotorer och sociala medier. Enligt Kinaexperten Tom Xiong skulle en motsvarighet till Alibaba i väst vara ett bolag som är en kombination av till exempel Ebay, Amazon, Facebook, Paypal, Visa och DHL på en och samma gång.  De huvudsakliga intäkterna kommer från provisioner och leverantörerna får själva marknadsföra sina produkter och belönas efter hur många besökare de lockar till sajten.

Genom Alibabas plattform kan företag från hela världen komma i kontakt med kinesiska fabriker utan att behöva resa dit, hitta en scout, och skapa en relation med en tillverkare inn- an de gör affärer. Det öppnar upp en värld av internationella leverantörer till människor som normalt inte skulle ha tillgång till det. Omvänt öppnas stora möjligheter för företag som vill nå den kinesiska marknaden. På B2C-sajten Tmall.com – också ägd av Alibaba – erbjuder man denna möjlighet för utländska leverantörer. Svenska Polarn O. Pyret, modekedjan Monki och även H&M säljer exempelvis många av sina kläder där idag.10  

Medan Alibaba är en ren plattformsspelare och inte tillhandahåller något lager så nyttjar Amazon sin toppmoderna logistikkedja för mindre företag. Det som en gång började som en bokhandel för B2C är idag världens största nätbutik bestående av ett universum av olika produkter och tjänster där tre saker står i fokus: låga priser, stort utbud och snabb leverans. Det ”digitala varuhuset” står idag för hälften av all e-handel i USA och säljer till ytterligare 180 länder. Och med en omsättningsökning på 31 procent 2017 till 1 437 miljarder så omsätter nu företaget mer än vad Sverige har i statsbudget.11   Amazons plattform har blivit så dominerande att deras sökmotor nu har gått om Google för att söka efter produkter på nätet. 49 pro- cent av de amerikanska konsumenterna börjar sin sökning på Amazon kontra 36 procent för en vanlig sökmotor.12  

Precis som Alibaba erbjuder Amazon även en marknadsplats för B2B. På Amazon Business kan tillverkare, distributörer och även professionella tjänsteleverantörer sälja sina produkter och tjänster och snabbt nå miljontals kunder. Ett stort värde är att man erbjuder kunderna gratis leverans inom två dagar. För svenska små och medelstora företag kan detta innebära stora möjligheter när nu Amazon etablerar sig på den svenska marknaden. Amazon tar nämligen inga startavgifter, månadsavgifter eller reklamkostnader men leverantörerna betalar en provision för sålda produkter och tjänster samt kostnader för lagerhantering och packning. Marginalerna kommer att pressas. I Australien sjönk priserna med 16 procent när Amazon etablerade sig på marknaden men det går att vara lönsam underleverantör. Ett exempel är den framgångsrika svenska startupen The Friendly Swede som säljer alla sina produkter via Amazons plattform.

För de företag som vill och bör satsa på e-handel finns således två alternativ. Antingen bygga en egen e-handelskanal eller sälja via någon av de stora e-handelsaktörerna. Antingen konkurrera eller samarbeta. Det är frågor som varje företag måste ta ställning till. Framför allt kommer detta att gälla för de företag som erbjuder generiska och standardiserade produkter och tjänster som är enkla att paketera. Oavsett val så kommer denna framtid att bli en allt större realitet för många företag. Även inom B2B.

Artikeln är ett utdrag ur ProSales bok “Supertrenderna”, som du hittar i vår shop:

 Suni, A. (2017). Paket från Kina väller in – Postnord alltmer pressat. Svenska Dagbladet. Tillgänglig: https://www.svd.se/paket-fran-kina-valler-in–staller- till-det-for-postnord

2  Postnord. (2018). e-barometern.

 Svensk handel. (2018). Det stora detaljhandelsskiftet.

 Postnord. (2018). e-barometern.

 Statista. (2018). Retail e-commerce sales worldwide from 2014 to 2021 (in billion U.S. dollars). Hämtad från: https://www.statista.com/statistics/379046/worldwide-retail-e- commerce-sales/

 Orendorff, A. (2017, 17 juli). B2B in Ecommerce: How the Best Succeed in a $7.6 Trillion Online Industry [blogginlägg]. Hämtad 2018-10-22 från: https://www.shopify.com/enterprise/b2b-ecommerce

 Sullivan, L. (2017, 6 juni). B2B Ecommerce To Hit $1 Trillion By 2019 In U.S. [blogginlägg] Hämtad från: https://www.mediapost.com/publications/ article/302404/b2b-ecommerce-to-hit-1-trillion-by-2019-in-us.html

 Kaplan, M. (2015, 9 april). B2B Ecommerce Growing; Becoming More Like B2C. [blogginlägg]. Hämtad 2018-10-22 från: https://www.practicalecommerce.com/B2B-Ecommerce-Growing- Becoming-More-Like-B2C

 Skarin, U. (2018, juni). Veckans affärer

10  Norman, D. (2017, 15 december). H&M utökar samarbetet med Alibaba – ytterligare varumärken hos Tmall [blogginlägg]. Hämtad från: https://www.market.se/nyhet/hm-utokar-samarbetet-med-alibaba- ytterligare-varumarken-hos-tmall

11  https://www.jajja.com/jajja-magazine/amazon-kommer-att-forandra- sverige/?

12  Murga, G. (2017, 20 december). Amazon Takes 49 Percent of Consumers’ First Product Search, But Search Engines Rebound. [blogginlägg]. Hämtat från: https://www.survata.com/blog/amazon-takes-49-percent-of- consumers-first-product-search-but-search-engines-rebound

PGlmcmFtZSBzcmM9Imh0dHBzOi8vcGxheWVyLnZpbWVvLmNvbS92aWRlby8xNjU4Njg5Mjk/dGl0bGU9MCZieWxpbmU9MCZwb3J0cmFpdD0wJmF1dG9wbGF5PTEiIHdpZHRoPSI2MDAiIGhlaWdodD0iMzM4IiBmcmFtZWJvcmRlcj0iMCIgd2Via2l0YWxsb3dmdWxsc2NyZWVuIG1vemFsbG93ZnVsbHNjcmVlbiBhbGxvd2Z1bGxzY3JlZW4+PC9pZnJhbWU+