Logga in

Tools

Dina säljare kan prestera bättre om de får träna på arbetstid

De flesta skriver nog under på att en hälsosam och frisk säljorganisation presterar bättre. Det finns också gott om vetenskapliga bevis för kopplingen mellan personalens hälsa och prestation. Men är du beredd att låta dem träna på arbetstid, och byta en timmes prospektering eller kundkontakt mot en timmes träning? Och kan det löna sig? Det finns goda skäl att tro det, åtminstone enligt en artikel i International Journal of Workplace Health Management.

Hälsa som affärsstrategi

pexels-photo-209968

Tre brittiska forskare har undersökt kopplingen mellan träning under arbetstid och prestation. Studien omfattade 200 kontorsarbetare som fick föra dagbok över sin prestationsnivå på jobbet både dagar de tränade (träningsdagar) och dagar de inte tränade (icke-träningsdagar). Alla hade tillgång till träningsanläggning i anslutning till jobbet, men valet att träna var frivilligt.

Resultaten är uppseendeväckande. De visar tydligt att de dagar då personalen tränade under arbetstid ökade också deras prestation inom många områden. Framförallt gjorde träningsdagarna deltagarna i studien mer målmedvetna, mer stresståliga och inte minst mer motiverade och energiska. Viktiga variabler för många yrken, och i synnerhet för säljare.

Träning på arbetstid skapar målmedvetenhet och disciplin

Det pratas ofta om att säljare ska ha driv, och försäljning är faktiskt ett ”numbers game”. Så länge man gör rätt saker kommer den som håller en högre aktivitet att prestera bättre. ProSales Institute har också tidigare visat att säljare som till sin personlighet är målmedvetna och disciplinerade presterar bättre.

Den brittiska studien är intressant eftersom den visade att personalen blev mer målmedveten och disciplinerad under träningsdagar. 79% av deltagarna fick mer gjort under träningsdagar genom att de blev mer koncentrerade på arbetsuppgiften, genomförde planerade aktiviteter i högre utsträckning, tog färre oplanerade raster och blev klara tidigare med sina uppgifter.

Träning på arbetstid ger stresstålighet

Försäljning är ett stressigt yrke, ett ständigt arbete mot nya månads-, kvartals- och årsmål. Säljares prestation är dessutom delvis utanför deras kontroll, och beroende av andras beslut, vilket ytterligare bygger stress. För att prestera inom försäljning behöver säljare därför också ha en stark förmåga att hantera stress. Även inom det här området visar forskarnas resultat att träning under arbetsdagen hade en positiv effekt genom att förmågan att hantera stress förbättrades och deltagarna fick ett stabilare humör.

Träning på arbetstid ger motivation och energi

Ibland kan det vara längre mellan avsluten och det behövs extra input för att orka kämpa vidare.trick-dog-trick-malinois-dog-show-trick-37735 Säljare behöver få motivation och energi för att kunna göra ett bra jobb över tiden. Studien visade att deltagarna under träningsdagar kände sig både mer motiverade och fick ny energi av träningen.

Slutsatsen är tydlig – träning under arbetstid har direkta effekter på personalens prestation. Det betyder att den som är ansvarig för en säljorganisation kan tjäna på att tillåta och skapa möjligheter för egen träning på arbetstid. Studien visar också att det inte behöver vara fråga om maraton eller triathlon. Omfattningen har mindre betydelse för utfallet, då även kortare träningspass hade samma effekt.

Men lönar det sig verkligen?

Är effekterna så starka att tiden investerad i personalens träning ger en positiv avkastning? Lönar det sig? Och hur gör man? Enligt Henrik Bunge, VD på Björn Borg tillika årets hälsofrämjande chef 2017, har de förbättrat medarbetarnas fysresultat med 300% och samtidigt fördubblat företagets värde. Med hjälp av ett systematiskt hälsoarbete på både grupp- och individnivå, där hälsa vävs in i affärsplanen.

VAD KAN DU GÖRA FÖR ATT KOMPETENSUTVECKLA INOM B2B-FÖRSÄLJNING?

Om du är, eller har en nyfiken och utvecklingsorienterad marknads- eller försäljningschef, och vill framtidssäkra din egen, eller någon annas kompetensutveckling i din organisation, ska kan du testa ProSales Network, Sveriges vassaste kunskapsnätverk B2B marknads- och försäljningschefer. På våra nätverksträffar träffar du Sveriges B2B-elit för nätverkande, erfarenhets- och kunskapsutbyte. Träffarna gästas alltid av erkända experter, chefer eller forskare inom relevanta sälj- och marknadsområden. För att förse dig med ny kunskap, energi och inspiration att ta med för att säkerställa din kontinuerliga affärs-, karriärs- och kompetensutveckling. 

Fyll i och skicka in formuläret nedan!

TESTA PÅ NETWORK – ANMÄL DIG HÄR!

PGlmcmFtZSBzcmM9Imh0dHBzOi8vcGxheWVyLnZpbWVvLmNvbS92aWRlby8xNjU4Njg5Mjk/dGl0bGU9MCZieWxpbmU9MCZwb3J0cmFpdD0wJmF1dG9wbGF5PTEiIHdpZHRoPSI2MDAiIGhlaWdodD0iMzM4IiBmcmFtZWJvcmRlcj0iMCIgd2Via2l0YWxsb3dmdWxsc2NyZWVuIG1vemFsbG93ZnVsbHNjcmVlbiBhbGxvd2Z1bGxzY3JlZW4+PC9pZnJhbWU+
PGlmcmFtZSBzcmM9Imh0dHBzOi8vd3d3LnlvdXR1YmUuY29tL2VtYmVkL29IN05qR0ZwM0JzP2F1dG9wbGF5PTEmcmVsPTAmYW1wO2NvbnRyb2xzPTAmc2hvd2luZm89MCZhIiB3aWR0aD0iNzIwIiBoZWlnaHQ9IjQwNSIgZnJhbWVib3JkZXI9IjAiIGFsbG93ZnVsbHNjcmVlbj0iYWxsb3dmdWxsc2NyZWVuIj48L2lmcmFtZT4=