Logga in

Tools

Din väg till en stark säljkultur – 7 steg till framgång!

7 steg för att skapa en säljkultur

Hårdnande konkurrens, mer krävande kunder och ökande förändringstakt gör det nödvändigt att säkra en stark säljkultur i organisationer. Du kanske har en magkänsla om vad som fungerar och vad som inte fungerar, men vi har vetenskapligt bevisat vad som skapar en mer säljorienterad kultur i hela organisationen. ProSales forskning visar att följande sju steg, om de görs rätt, bidrar till skapandet av en stark säljkultur med försäljning och kunder i fokus.

SJU STEG FÖR HUR DU SKAPAR EN STARK SÄLJKULTUR

  1. Förbättra säljarens anseende och status
    Att säljarna har ett gott anseende bland övriga medarbetare är centralt för att skapa en försäljningsorienterad kultur. Detta har i många företag varit ett problem, eftersom säljare ibland förknippas med väskdängare, nasare eller påstridiga typer som övertalar och lurar. Därav har de också historiskt sett haft en låg status. Om denna attityd råder internt måste du arbeta aktivt med att förändra den rådande uppfattningen. Säljarens status måste höjas, men också den allmänna attityden till försäljning. Hur är det hos er? Finns det en positiv syn och attityd till försäljning i allmänhet och säljarna i synnerhet? Förstår alla i företaget betydelsen av att göra affärer och sälja företagets erbjudanden?
  2. Involvera alla i försäljningsprocessen – alla är vi säljare
    Den andra grundläggande principen i en stark försäljningskultur är insikten om att ”alla är vi säljare”, oavsett var i organisationen man befinner sig. I företag med en stark försäljningskultur finns det ett intresse och en vilja att aktivt bidra till företagets försäljning. Framgångsrika företag involverar alla medarbetare i försäljningsprocessen. De framgångsrika företagen har insett att alla påverkar köpbeslut och attityder hos kunderna. En tekniker levererar inte bara tekniska lösningar, utan ger även förslag och rådgivning på nya produkter och tjänster. Kundtjänst besvarar inte bara frågor, utan erbjuder också lösningar. Dessutom integrerar marknadsavdelningen sig med försäljningsavdelningen för att tillsammans genomdriva aktiviteter.
  3. Lyft fram framgångsrika säljare som hjältar och föredömen
    I framgångsrika säljkulturer lyfter man fram föredömen och säljare som gör ett bra jobb. Företag med starka kulturer har många hjältar, vilkas historier och bedrifter berättas upprepade gånger i form av ”så här gör vi på vårt företag”. Succéhistorier om hjältar och värderingar som sprids internt påverkar således kulturen. Företag och delar av företag med starka kulturer har många hjältar och berättelser om framgångsrika personer. ProSales forskning visar att det finns ett samband mellan att lyfta fram förebilder och företagets resultat, eftersom det uppmuntrar säljare till högre prestationer. Framgångsrika företag uppmärksammar säljare som gör ett bra jobb för resten av organisationen.
  4. Fira försäljningsframgångar tillsammans
    I starka säljkulturer finns det spännande och intressanta ritualer och ceremonier. Ritualer i ett företag är betydande och återkommande aktiviteter. De kan även beskrivas som systematiska aktiviteter och manifestationer i ett företag, som visar på vad som förväntas av de anställda. Ett exempel på en ritual är att utse månadens säljare. Tänk på att månadens säljare inte behöver jobba på säljavdelningen eller vara en säljare. Det kan lika gärna vara någon från ekonomi- eller personalavdelningen som har gjort ett bra intryck på en kund eller till och med bearbetat en kund. ProSales forskning visar att säljare som verkar i miljöer där det finns ritualer och ceremonier trivs bättre, är mer motiverade och presterar bättre.
  5. Visualisera och kommunicera försäljningssiffrorna fortlöpande till alla i företaget
    En annan viktig framgångsfaktor, för att forma en försäljningskultur, är att kommunicera de löpande försäljningsresultaten till alla i företaget. Detta skapar engagemang och en känsla av delaktighet. Vet anställda inom HR, IT och kundtjänst hur det går? Hur kommunicerar ni försäljningssiffror till alla i företaget? I alla företag finns det nätverk av människor som informellt och formellt är bärare av olika budskap. I företag där försäljningssiffror visualiseras och kommuniceras, är säljarna mer involverade och engagerade i företagets framtid.
  6. Uppmuntra till samarbete mellan olika avdelningar
    Samarbete mellan olika avdelningar kan definieras som “den grad som de olika funktionerna engagerar sig i gemensamma aktiviteter och arbetar tillsammans mot samma mål”. Det brukar definieras i termer av utbyte av resurser, arbete, stöd och mängden information. Samarbete mellan försäljningsavdelningen och andra inom företaget är viktigt för framgång. Speciellt viktigt är samarbete och integrering i komplex försäljning, där komplexa helhetslösningar ska levereras. Samarbete och integrering tenderar också att bli viktigare ju mer komplex omvärlden är.
  7. Sätt kunden i fokus
    Sist men inte minst, sätt kunden i fokus. I en stark försäljningskultur är det naturligt att man ser kunden som företagets största tillgång. Allt man gör ska syfta till att sätta kunden i fokus och etablera starkare och djupare relationer med kunden. I mästarföretag på försäljning ställer man sig ständigt frågan: ”Vad innebär detta beslut för våra kunder?”.

 

VILL DU KOMPETENSUTVECKLAS INOM B2B-FÖRSÄLJNING?

Om du är, eller har en nyfiken och utvecklingsorienterad marknads- eller försäljningschef, och vill framtidssäkra din egen, eller någon annas kompetensutveckling i din organisation, ska kan du testa ProSales Network, Sveriges vassaste kunskapsnätverk B2B marknads- och försäljningschefer. På våra nätverksträffar träffar du Sveriges B2B-elit för nätverkande, erfarenhets- och kunskapsutbyte. Träffarna gästas alltid av erkända experter, chefer eller forskare inom relevanta sälj- och marknadsområden. För att förse dig med ny kunskap, energi och inspiration att ta med för att säkerställa din kontinuerliga affärs-, karriärs- och kompetensutveckling.

Fyll i och skicka in formuläret nedan eller läs mer om nätverket och vår nästa nätverksträff här

TESTA PÅ NETWORK – ANMÄL DITT INTRESSE HÄR!

PGlmcmFtZSBzcmM9Imh0dHBzOi8vcGxheWVyLnZpbWVvLmNvbS92aWRlby8xNjU4Njg5Mjk/dGl0bGU9MCZieWxpbmU9MCZwb3J0cmFpdD0wJmF1dG9wbGF5PTEiIHdpZHRoPSI2MDAiIGhlaWdodD0iMzM4IiBmcmFtZWJvcmRlcj0iMCIgd2Via2l0YWxsb3dmdWxsc2NyZWVuIG1vemFsbG93ZnVsbHNjcmVlbiBhbGxvd2Z1bGxzY3JlZW4+PC9pZnJhbWU+
PGlmcmFtZSBzcmM9Imh0dHBzOi8vd3d3LnlvdXR1YmUuY29tL2VtYmVkL29IN05qR0ZwM0JzP2F1dG9wbGF5PTEmcmVsPTAmYW1wO2NvbnRyb2xzPTAmc2hvd2luZm89MCZhIiB3aWR0aD0iNzIwIiBoZWlnaHQ9IjQwNSIgZnJhbWVib3JkZXI9IjAiIGFsbG93ZnVsbHNjcmVlbj0iYWxsb3dmdWxsc2NyZWVuIj48L2lmcmFtZT4=