Logga in

Tools

  • Föreläsare Henrik Larsson-Broman

1000 föreläsningar om framtidens försäljning

Henrik Larsson-Broman, grundare av Prosales Institute och en av landets mest anlitade föreläsare inom försäljningsstrategier. Redan 2001 började Henrik föreläsa och den 12e april kliver han upp på scenen för 1000e gången. Vi gjorde en intervju med Henrik inför den tusende föreläsningen.  

Imponerande Henrik! Hur känns det?

Det känns fantastiskt! Det är givetvis något speciellt men också en reflektion över hur snabbt tiden går. Den första större föreläsningen höll jag 2001 för flygbolaget SAS svenska säljorganisation. Det är 16 år sedan men jag minns fortfarande nervositeten och spänningen över att få tala inför närmare 100 personer. Om jag räknat rätt så blir den tusende föreläsningen på ett event i Malmö den 12e april som företaget Stratiteq arrangerar. Då föreläser jag för andra gången tillsammans med Alexander Bard, vilket alltid är spännande.

Känner du fortfarande nervositet när du går upp på scen?

Det är fortfarande en anspänning men med tiden odlar man en trygghet. När tryggheten kommer vågar man också mer. Jag har betydligt större erfarenhet idag än tidigare. Men lite nervositet är bra, då anstränger i alla fall jag mig mer.

Hur har du utvecklats under dessa 16 år?

Kopia av _DSC0540-LOWRES

Jag skulle nog säga att jag är betydligt tryggare och bättre på att inspirera på scen. Men då ska man veta att kraven och förväntningarna höjs hela tiden. Vi har sett, hört och upplevt så mycket idag att förväntningarna är skyhöga på all typ av underhållning, inspiration och kunskap. Det måste vara nytt, fräsch och presenteras på ett professionellt sett. Så visst har jag blivit betydligt bättre men avståndet mellan förväntan och prestation är nog densamma som för 10 år sedan.

Vilka är dina mest efterfrågade föreläsningar?

Alla mina föreläsningar baseras på två saker. Det första handlar om att öka målgruppens vetskap och ge insikt baserat på fakta om vad som skapar framgångsrik försäljning. Här använder jag mig av de omfattande studier vi på ProSales bedrivit av tusentals säljare och organisationer. Det kan handla om allt ifrån hur man organiserar sig för ökad lönsamhet till vad som kännetecknar de mest framgångsrika säljarna eller hur man leder och styr sin säljorganisation på ett effektivt sätt och därmed hur man når ökad tillväxt och lönsamhet. Det andra handlar om allt det som händer runt omkring oss. Trender inom teknologi, digitalisering, värderingar, köpbeteenden mm. Detta är viktigt att förstå eftersom de fungerar som ledstänger in i framtiden och kan hjälpa oss att skapa en trygghet i våra beslut. Många föreläsningar handlar därför om att inspirera och förbereda oss inför framtiden. Mina vanligaste föreläsningar just nu är de om Framtidens B2B-försäljning och Trender och strategier för att attrahera morgondagens digitala medarbetare.

 

Vilka föreläser du för och i vilka sammanhang?

7P2B7037Jag föreläser i allt från stora sammanhang med hundratals åhörare till mindre grupper av säljare och ledningsgrupper. Det mest återkommande sammanhanget är The Sales Conference (www.thesalesconference.se) där jag föreläst varje år sedan starten 2008. Här samlar vi mellan 600-800 beslutsfattare varje år och det är en fantastisk plats för chefer för att mötas och få inspiration och ny kunskap. Annars är det ofta på kick-offer, ledningsmöten, konferenser och interna samlingar där man vill få nya idéer och kunskaper. Mina enskilt största kunder under dessa år är bl.a. ABB, Swedbank, DHL, SEB Pension, Länsförsäkringar och Posten.

När finns det möjlighet att lyssna på dig nästa gång?

Den 5e april håller jag en föreläsning i Göteborg för unga studenter om unga. Då talar jag om strategier för att attrahera dagens unga som är morgondagens kunder och medarbetare. Det är spännande att försöka tolka och förstå vad det innebär att växa upp i ett uppkopplat samhälle och vilka beteenden och förväntningar vi tar med oss in i framtiden. 90-talisterna är den första generation som växt upp med internet i bröstmjölken och de är nu på väg ut i arbetslivet. Den 26e april föreläser jag även i Malmö på ”Digital B2B-dagen” som arrangeras av Stratiteq. 

boka_talare

(www.prosales.se)

PGlmcmFtZSBzcmM9Imh0dHBzOi8vcGxheWVyLnZpbWVvLmNvbS92aWRlby8xNjU4Njg5Mjk/dGl0bGU9MCZieWxpbmU9MCZwb3J0cmFpdD0wJmF1dG9wbGF5PTEiIHdpZHRoPSI2MDAiIGhlaWdodD0iMzM4IiBmcmFtZWJvcmRlcj0iMCIgd2Via2l0YWxsb3dmdWxsc2NyZWVuIG1vemFsbG93ZnVsbHNjcmVlbiBhbGxvd2Z1bGxzY3JlZW4+PC9pZnJhbWU+
PGlmcmFtZSBzcmM9Imh0dHBzOi8vd3d3LnlvdXR1YmUuY29tL2VtYmVkL29IN05qR0ZwM0JzP2F1dG9wbGF5PTEmcmVsPTAmYW1wO2NvbnRyb2xzPTAmc2hvd2luZm89MCZhIiB3aWR0aD0iNzIwIiBoZWlnaHQ9IjQwNSIgZnJhbWVib3JkZXI9IjAiIGFsbG93ZnVsbHNjcmVlbj0iYWxsb3dmdWxsc2NyZWVuIj48L2lmcmFtZT4=