Logga in

Tools

Material om B2B-försäljning och marknadsföring i ProSales Network

Här samlar vi material från de senaste aktiviteterna inom ramen för ProSales Network – Sveriges vassaste kunskapsnätverk för sälj- och marknadschefer inom B2B. Listan fylls på kontinuerligt.

 


 

Nätverksträff: Amazon och e-handelsboomen

Bild Dag och Fredric 1

Torsdagen den 4 april, fredagen den 12 april och onsdagen den 24 april 2019.

Nätverksträffens första del bestod av två inspirerande gästtalare på ett aktuellt tema. Den här gången hade vi äran att presentera Amazon-experterna Dag Bengtson och Fredric Andersson. De talade om vad Amazon innebär för dig och hur du når en global marknad genom just Amazon.

Nätverksträffens andra del bestod av erfarenhetsutbyte utifrån egna utmaningar. Vi placerade dig tillsammans med andra medlemmar som hade en liknade utmaning, men även andra medlemmar som hade erfarenhet av att ha löst den aktuella utmaningen. Nätverksträffen avslutades med en bit mat, där erfarenhetsutbytet fortsatte.

Ladda ned ProSales presentation, och Dags och Fredrics presentation:

Skarmavbild PV Skarmavbild RT

 


 

Nätverksträff: Supertrenderna med Henrik Larsson-Broman

Bild event nätverksträff januari

Tisdagen den 22 januari, torsdagen den 31 januari och fredagen den 8 februari 2019.

Nätverksträffens första del bestod av en inspirerande gästtalare på ett aktuellt tema. Den här gången hade vi äran att presentera Henrik Larsson-Broman, författaren till boken “Supertrenderna”. Henrik talade om vad trender är, varför trender är viktiga att bevaka, och hur du blir bättre rustad för att framtidssäkra din marknadsföring och försäljning och fatta rätt beslut vid rätt tidpunkt.

Nätverksträffens andra del bestod av erfarenhetsutbyte utifrån egna utmaningar. Vi placerade dig tillsammans med andra medlemmar som hade en liknade utmaning, men även andra medlemmar som hade erfarenhet av att ha löst den aktuella utmaningen. Nätverksträffen avslutades med en lunch, där erfarenhetsutbytet fortsatte. Samtliga deltagare erhöll ett exemplar av boken “Supertrenderna”.

Ladda ned ProSales presentation, Henriks presentation, arbetsblad 1, arbetsblad 2 och arbetsblad 3:

Skarmavbild PV Skarmavbild HLB
Skarmavbild Arbetsblad 1 Skarmavbild Arbetsblad 2 Skarmavbild Arbetsblad 3

 


 

Onboarding: Så får dina nyrekryteringar en flygande start

Bild Thomas PS 2

Fredagen den 7 december 2018 ägde nätverksträffen ”Onboarding: Så får dina nyrekryteringar en flygande start” rum.

Att anställa högpresterande säljare är en stor investering. Men hur vårdar man investeringen, som ibland uppgår till hundratusentals kronor innan en ny säljare ens har påbörjat sin anställning? Och hur stor del av misslyckade anställningar kan förklaras av bristande onboarding?

På 2018:s sista nätverksträff talade vi om framgångsrik onboarding av nya säljare, där Thomas Borg, tidigare säljdirektör på Gartner och numera säljdirektör på LinkedIn, berättade hur det fungerar i praktiken. Ett insiktsgivande case presenterat av en inspirerande person.

Ladda ned ProSales presentation och Thomas presentation:

Presentation Skarmavbild PS Presentation Skarmavbild TB

 


 

Retention och lojalitet: Så behåller du dina surt förvärvade kunder

Bild Mia 2

Onsdagen den 10 oktober 2018 ägde nätverksträffen ”Retention och lojalitet: Så behåller du dina surt förvärvade kunder” rum.

I försäljningsdiskussioner tar nykundsförsäljning ofta för mycket utrymme. Stora resurser läggs på att fånga kunder och stänga affärer. Men med stort kundtapp spelar det ingen roll hur duktig man är på att sälja nytt, nettotillväxten blir ändå svag.

På den här nätverksträffen talade vi om hur man blir bättre på att behålla sina befintliga kunder. Vidare berättade Mia Nordborg, chief customer success officer på Mynewsdesk, hur de jobbar med customer health score i praktiken, för att öka retention och lojalitet.

Ladda ned ProSales presentation och Mias presentation:

Presentation Skarmavbild PS Presentation Skarmavbild MN

 


 

Influencers och thought leaders: Hur du får din inbound marketing att fungera

Bild Frida PS 2

Fredagen den 14 september 2018 ägde nätverksträffen “Influencers och thought leaders: Hur du får din inbound marketing att fungera” rum.

Med anledning av GDPR blir inbound marketing allt viktigare som försäljnings- och marknadsföringsstrategi. Frida Boisen är digital chef med lång erfarenhet inom medievärlden, och har skrivit böckerna “Digital succé” och “Digital passion”. På den här nätverksträffen talade hon om hur du etablerar dig som influencer och thought leader, och slår igenom mediebruset.

Ladda ned ProSales presentation och Fridas presentation:

Presentation Skarmavbild PS Presentation Skarmavbild FB

 


 

Sommaravslutning: Hållbarhet och miljö som en drivkraft för affären

Carolina-Sachs-b&w

Torsdagen den 14 juni 2018.

Är det möjligt att kombinera hållbarhet och tillväxt? Till 2018:s sommaravslutning hade vi bjudit in Carolina Sachs, generalsekreterare för Axfoundation, som är expert på just hållbarhet och tillväxt. Vi talade om hur hållbarhet och miljö kan vara en drivkraft för affären, och ni fick chansen att diskutera hur era affärer kan gynnas av ökad hållbarhet.

Ladda ned Carolinas presentation.

 


 

Rörlig bild: Så kommunicerar sälj och marknad med video i världsklass

Bild Isabelle PS

Onsdagen den 16 maj 2018.

Forskning visar att år 2021 kommer 82% av all IP-trafik att vara video. Isabelle Hüttner Häggstrand är producent och kreatör med lång erfarenhet både framför och bakom kameran. På den här nätverksträffen talade hon om hur man kommunicerar kreativt både internt och externt genom film, och vad man bör tänka på när man upphandlar film.

Ladda ned Isabelles presentation.

 


 

Feedback och coaching: Hur du leder ditt team mot ökade prestationer

Bild Alva PS 2

Fredagen den 20 april 2018.

Feedback och coaching leder till bättre individuella prestationer, bättre organisatoriska prestationer och högre medarbetarmotivation. Alva Appelgren är forskare på Karolinska Institutet. På den här nätverksträffen talade hon om hur återkoppling och ett dynamiskt mindset påverkar motivation och prestation.

Alvas presentation är inte nedladdningsbar.

 


 

Vinnande möten på distans: Så funkar det

Bild Lena PS 2

Onsdagen den 7 mars 2018.

Virtuella möten hjälper organisationer och enskilda chefer, grupper och medarbetare att verka och samverka på ett effektivt och flexibelt sätt. Lena Lid Falkman är forskare på Handelshögskolan i Stockholm och har skrivit boken ”Virtuella möten”. På den här nätverksträffen talade hon om effektiv distanskommunikation.

Ladda ned Lenas presentation.

 


 

Dubbelt effektiv: Hur du och ditt team använder er tid på rätt sätt

Bild Martin PS

Torsdagen den 8 februari 2018.

Att använda sina resurser på rätt sätt är en stor utmaning för företag och organisationer oavsett bransch. Martin Sköld är forskare på Handelshögskolan i Stockholm och har skrivit boken ”Dubbelt effektiv”. På den här nätverksträffen talade han om konsten att få mycket att bli mer genom att använda mindre.

Martins presentation är inte nedladdningsbar.

 


 

Hösten 2017:s nätverksträffar på 9 minuter

Missade du någon av höstens nätverksträffar? Lugn! Här kommer en snabbkurs. Titta på hösten 2017:s nätverksträffar via följande länk.

video-skarmavbild

 


 

Så får ni ert CRM-system att stötta affären

Bild Stein Petra svartvitt

Fredagen den 8 december 2017 ägde nätverksträffen ”Så får ni ert CRM-system att stötta affären” rum.

Det finns en rik flora av CRM-system på marknaden. Att välja rätt system kan vara en tidsödande och komplex process.

På den här nätverksträffen talade vi om vad man bör tänka på när man upphandlar och implementerar ett CRM-system, för att få det att stötta affären. Vi talade även om vad som kännetecknar ett ”modernt” CRM-system.

Vidare berättade Stein Eidsvåg och Petra Lindroos på Jetpak, som har upphandlat och implementerat ett CRM-system nyligen, om deras erfarenheter kring detta.

Ladda ned presentationen och Jetpak-caset eller titta på intervjun:

Presentation Skarmavbild Jetpak Skarmavbild S8 skarmavbild

 


 

Öka era marginaler med modern förhandling

Bild utan banner

Torsdagen den 12 oktober 2017 ägde nätverksträffen ”Öka era marginaler med modern förhandling” rum.

Alla som arbetar med försäljning står regelbundet inför förhandlingar. Men finns det något nytt att lära sig kring hur man förhandlar på ett framgångsrikt sätt? Spoiler alert: Ja, det gör det!

På den här nätverksträffen hade vi äran att presentera förhandlingsexperten Johan Lagerbielke. Han berättade hur ni ökar era marginaler med modern förhandling, och bjöd på både inspiration och interaktion, men inga bilder. Med anledning av detta består den nedladdningsbara presentationen endast av ProSales introduktion.

Ladda ned presentationen:

Presentation Skarmavbild

 


 

Förbättra er hit rate genom att välja rätt affärer

Bild utan banner

Fredagen den 15 september 2017 ägde nätverksträffen ”Förbättra er hit rate genom att välja rätt affärer” rum.

Forskning visar att så mycket som 50% av säljtiden spenderas på ineffektiv prospektering och kvalificering. Hur löser man det här problemet? På den här nätverksträffen berättade Joakim Hällström, säljchef på Closers, hur de har minskat prospekterings- och kvalificeringstiden från 30% till 5% och samtidigt förbättrat hit raten. Med hjälp av både automatiserade och manuella metoder.

Ladda ned presentationen eller titta på intervjun:

Presentation Skarmavbild S6 skarmavbild

 


 

GDPR som en konkurrensfördel

Bild utan banner

Fredagen den 1 september 2017 ägde nätverksträffen ”GDPR som en konkurrensfördel” rum.

Den 25 maj 2018 träder EU:s dataskyddsförordning GDPR i kraft och ersätter den svenska personuppgiftslagen PUL med hårdare regler för att hantera personuppgifter. Den nya lagen gäller bland annat register över kunder, personal och samarbetspartners. Ett företag som inte följer reglerna kan tvingas betala antingen en avgift på 4% av omsättningen eller 20 miljoner euro.

På allmän begäran av våra medlemmar körde vi en extrainsatt nätverksträff, där GDPR-experterna Ida Häggström och Paulina Rehbinder på den affärsjuridiska byrån Synch talade om vad GDPR innebär och vad det betyder ur ett praktiskt perspektiv. Hur förbereder du dig för GDPR och hur använder du det som en konkurrensfördel?

Ladda ned presentationen:

Synch skarmavbild

 


 

Våren 2017:s nätverksträffar på 15 minuter

Missade du någon av vårens nätverksträffar? Lugn! Här kommer en snabbkurs. Titta på våren 2017:s nätverksträffar via följande länk.

video-skarmavbild

 


 

Hälsa som affärsstrategi

Bild Henrik

Jodå, man kan faktiskt tvinga folk att träna. (Henrik Bunge)

Torsdagen den 15 juni 2017 ägde nätverksträffen ”Hälsa som affärsstrategi” rum.

Forskning visar att det finns en tydlig koppling mellan fysisk träning och arbetsprestation. Vi hade äran att presentera Henrik Bunge, VD på Björn Borg tillika årets hälsofrämjande chef 2017.

På den här nätverksträffen berättade han hur de har förbättrat medarbetarnas fysresultat med 300% och samtidigt fördubblat företagets värde. Med hjälp av ett systematiskt hälsoarbete på både grupp- och individnivå, där hälsa vävs in i affärsplanen.

Ladda ned presentationen och Björn Borg-caset eller titta på intervjun:

Presentation Skarmavbild Bjorn Borg Presentation Skarmavbild S5 skarmavbild

 


 

Så bygger ni en modern innesäljfunktion

Bild utan banner

Fredagen den 12 maj 2017 ägde nätverksträffen “Så bygger ni en modern innesäljfunktion” rum.

Fältsäljare som åker tjänstebil mil efter mil är snart ett minne blott i och med den ökade digitaliseringen. Många säljchefer brottas med att sänka deras säljkostnader och flyttar därför resurser från utesälj till innesälj.

Samtidigt som många telefonförsäljningsföretag brottas med den traditionella och telefonbaserade innesäljmodellen. Att skapa värde via just telefon är en stor utmaning.

Det moderna innesäljet i sin tur måste ske på kundens villkor och i nya kanaler, och integreras med både marknads- och kundservicefunktionen.

På den här nätverksträffen talade vi om vad en modern innesäljfunktion är och hur man bygger den. Mattias Kellquist, VD på Jajja Media Group, berättade hur de har moderniserat deras innesäljfunktion på ett framgångsrikt sätt.

Ladda ned presentationen eller titta på intervjun:

Presentation Skarmavbild S4 skarmavbild

 


 

Hur attraherar vi fler unga till jobb inom försäljning?

Bild utan banner

Torsdagen den 6 april 2017 ägde nätverksträffen “Hur attraherar vi fler unga till jobb inom försäljning?” rum.

Det råder en brist på kompetenta B2B-säljare och bristen förväntas öka. Ett sätt att hantera den här utmaningen är att säkra inflödet av nya kandidater. Samtidigt tycks inte millennials lockas av en karriär inom försäljning på samma sätt som tidigare generationer.

På den här nätverksträffen presenterade vi resultaten från studien “Millennials’ Attitudes To Sales”, där vi tillsammans med SalesOnly har undersökt ungas attityder till försäljning, och hur man attraherar dem till jobb inom försäljning. Vi höll även en paneldiskussion, där fyra millennials medverkade.

Ladda ned presentationen och rapporten eller titta på intervjun:

Presentation Skarmavbild Rapport Skarmavbild S3 skarmavbild

 


 

I huvudet på en inköpschef

Bild utan banner V2

Fredagen den 10 mars 2017 ägde nätverksträffen “I huvudet på en inköpschef” rum.

I och med inköpsorganisationens ökade professionalisering, så blir det viktigt för säljfunktionen att förstå hur en inköpsorganisation fungerar och vad som rör sig i huvudet på en inköpschef.

Till vår hjälp hade vi Katarina Aspenberg, inköpskonsult på Husqvarna Group, Jonas Lundin, inköpschef på Sveriges Television, och inköpsforskaren Katarina Arbin.

Våra medlemmar passade på att ställa frågorna som de alltid velat ställa, men aldrig kunnat, till dem. I vanlig ordning gav nätverksträffen inspiration, erfarenhetsutbyte och nätverkande, och baserades på fakta.

Ladda ned presentationen, Husqvarna Group-caset och Sveriges Television-caset från nätverksträffen:

Presentation Skarmavbild Kundcase Presentation 1 Skarmavbild Kundcase Presentation 2 Skarmavbild

 


 

Hur får vi kunderna att köpa fler delar av vårt erbjudande?

Vitec

Fredagen den 10 februari 2017 ägde nätverksträffen “Hur får vi kunderna att köpa fler delar av vårt erbjudande?” rum.

I takt med hårdare konkurrens och minskade marginaler, så blir behovet av korsförsäljning allt viktigare. Det vill säga att sälja andra produkter/tjänster till en kund som redan har köpt, eller har intentionen att köpa, en produkt/tjänst från säljaren.

Vitec Software Group är framgångsrika när det kommer till just korsförsäljning. Från 2013 till 2014 ökade de försäljningen med 20,8%. Under de första sex månaderna 2015, i förhållande till de första sex månaderna 2014, ökade de försäljningen med 28,8%.

VD Magnus Persson och marknadschef Karin LiiwVitec Fastighet berättade hur de påverkar kunder att köpa mer än enbart ett fåtal produkter/tjänster från deras portfölj. Med hjälp av exempelvis:

  • Affärssystem för IT-stöd (se Process)
  • Incitament och belöningar (se Styrning)
  • Rekrytering och utveckling (se Individ)

Ladda ned presentationen, arbetsbladet och Vitec-caset eller titta på intervjun:

Presentation Skarmavbild Arbetsblad Skarmavbild
Kundcase Presentation Skarmavbild S1 skarmavbild

 


 

Hösten 2016:s nätverksträffar på 10 minuter

Missade du någon av höstens nätverksträffar? Lugn! Här kommer en snabbkurs. Titta på hösten 2016:s nätverksträffar via följande länk.

video-skarmavbild

 


 

Network Awards 2016

Varje år uppmärksammar vi medlemmar som är särskilt bra på att använda ProSales Network, för att utveckla sig och sin marknads- och säljorganisation. Bra jobbat!

Network Awards 2016

 


 

Så bygger du en distributörs- och partnerkanal

Fredagen den 9 december 2016 ägde seminariet “Så bygger du en distributörs- och partnerkanal” rum.

Att sälja via distributörer och partners är en stor utmaning för många medlemmar i vårt nätverk. Men när är det lämpligt att sälja via distributörer och partners? Och hur bygger du en distributörs- och partnerkanal på ett framgångsrikt sätt? På det här seminariet fick du idéer och verktyg för att komma igång. Releye var på plats, och gav ett exempel på hur distributörs- och partnerförsäljning fungerar i praktiken.

Ladda ned presentationen, arbetsbladet och Releye-caset eller titta på intervjun:

Presentation Skarmavbild Arbetsblad Skarmavbild
Kundcase Presentation Skarmavbild S8 skarmavbild

 


 

THE SALES CONFERENCE 2016

Tisdagen den 22 november 2016 ägde Nordens ledande konferens om framgångsrik B2B-försäljning rum, där vi talade om framtidens försäljning. Ladda ned presentationerna från konferensen via följande länkar:

6

 


 

Win/loss-analys: Hur gör man?

Torsdagen den 13 oktober 2016 ägde seminariet “Win/loss-analys: Hur gör man?” rum.

ProSales forskning visar att företag som konsekvent analyserar vunna och förlorade affärer har i genomsnitt 5-10 procentenheter högre omsättningstillväxt än företag som inte gör det. Men hur gör man? På det här seminariet talade vi om hur man genomför win/loss-analyser. Canon var på plats, och gav ett exempel på hur de analyserar vunna och förlorade affärer i praktiken.

Ladda ned presentationen, arbetsbladet och Canon-caset eller titta på intervjun:

Presentation Skarmavbild Arbetsblad Skarmavbild
Kundcase Presentation Skarmavbild S7 skarmavbild

 


 

Värdeskapande försäljning

Är dina säljsamtal så pass värdefulla att kunderna är villiga att betala för dem? (Neil Rackham)

Fredagen den 16 september 2016 ägde seminariet “Värdeskapande försäljning” rum.

När produkter och tjänster blir mindre unika och mer utbytbara, då måste försäljningen bli värdeskapande, snarare än värdekommunicerande. Men vad är värde? Och hur skapar man det? På det här seminariet fick du konkreta verktyg, forskningsbaserade slutsatser och exempel från verkligheten, där Lisbeth Vigermyr på IBM, Martin Kylberg på Fazer, Ken Skoog på Wise Group och Ulrica Ekeroth på SalesOnly pratade om hur värdeskapande försäljning fungerar i praktiken.

Ladda ned presentationen och arbetsbladet eller titta på intervjun:

Presentation Skarmavbild Arbetsblad Skarmavbild S6 skarmavbild

 


 

VÅREN 2016:S nätverksträffar PÅ 15 MINUTER

Missade du någon av vårens nätverksträffar? Lugn! Här kommer en snabbkurs. Titta på våren 2016:s nätverksträffar via följande länk.

video-skarmavbild

 


 

Öka värde med hjälp av mångfald i säljorganisationen

Lika barn leka bäst, men olika barn hittar på de bästa lekarna. (Milad Mohammadi)

Torsdagen den 16 juni 2016 ägde seminariet “Öka värde med hjälp av mångfald i säljorganisationen” rum.

Vi hade äran att presentera Milad Mohammadi. Genom att kombinera kompetens, starka känslor och vass kommunikation är han en av Nordens största talare inom mångfald, kommunikation och ledarskap. På det här seminariet talade vi om hur du ökar värde med hjälp av just mångfald i säljorganisationen.

Ladda ned presentationen och arbetsbladet eller titta på intervjun:

Presentation Skarmavbild Arbetsblad Skarmavbild S5 skarmavbild

 


 

Så skapar du en strategisk säljplan

Fredagen den 13 maj 2016 ägde seminariet “Så skapar du en strategisk säljplan” rum.

Behovet av en genomtänkt och konsekvent strategi för hur man ska nå sina försäljningsmål blir allt viktigare i takt med hårdare konkurrens och förändrade köpbeteenden.

På det här seminariet gick vi igenom vad en strategisk säljplan är och vilka delar den bör bestå av.

Vi redovisade forskningsresultat, men också praktiska erfarenheter från vår konsultorganisation, där Karolina Svensson, sälj- och marknadsdirektör på Holmen Paper, gav ett exempel på hur de har skapat en strategisk säljplan.

Ladda ned presentationen och Holmen Paper-caset eller titta på intervjun:

Presentation Skarmavbild S4 skarmavbild

 


 

Sales Agenda 2016: Vilka utmaningar står säljchefer inför i år?

Torsdagen den 7 april 2016 ägde seminariet “Sales Agenda 2016: Vilka utmaningar står säljchefer inför i år?” rum.

På det här seminariet presenterade vi resultaten från studien “Sales Agenda 2016”, där vi har undersökt B2B-ledares utmaningar:

  • dels för att du ska veta vad andra ledare upplever för utmaningar
  • dels för att vi ska kunna anpassa vårt kunskapsutbud till dina utmaningar

Vi höll även en paneldiskussion, där Fredrik Isakson på Volvo Car, Jessica Sandberg på LinkedIn och Staffan Lindqvist på SAS Institute medverkade.

Ladda ned presentationen eller titta på intervjun:

presentation-skarmavbild1 S3 skarmavbild

 


 

Så bygger du en utvecklingsorienterad säljorganisation

Fredagen den 11 mars 2016 ägde seminariet “Så bygger du en utvecklingsorienterad säljorganisation” rum.

ProSales forskning visar att utvecklingsorienterade företag har både bättre lönsamhet och högre tillväxt än andra företag. Men hur bygger du en utvecklingsorienterad säljorganisation som främjar kontinuerlig förbättring? På det här seminariet fick du idéer och verktyg för att komma igång.

Ladda ned presentationen och checklistan eller titta på intervjun:

presentation-skarmavbild checklista-skarmavbild S2 skarmavbild

 


 

Lyckad integrering av sälj och marknad: Så gör man!

Fredagen den 12 februari 2016 ägde seminariet “Lyckad integrering av sälj och marknad: Så gör man!” rum.

Diskussionen om sälj- och marknadsintegrering börjar att klättra upp på säljdirektörers agendor. Några av orsakerna bakom behovet att integrera sälj och marknad är:

  • förändrade köpbeteenden
  • ny teknik
  • ökat tryck på marknadschefer att generera intäkter

Men hur ska man organisera sin försäljning, och integrera sälj och marknad för att öka effektiviteten? På det här seminariet diskuterade vi hur man gör.

Ladda ned presentationen och prioriteringslistan eller titta på intervjun:

Presentation Skarmavbild Checklista Skarmavbild S1 skarmavbild

 


 

Så använder ni era lojala kunder för att öka er försäljning

Fredagen den 4 december 2015 ägde seminariet “Så använder ni era lojala kunder för att öka er försäljning” rum.

På allmän begäran av våra medlemmar, så avslutade vi året med att titta närmare på Net Promoter Score (NPS). Hur fungerar kundundersökningar och lojalitetsmätningar med hjälp av NPS? På det här seminariet visade vi hur du använder NPS och dina lojala kunder för att öka din försäljning.

Ladda ned presentationen från seminariet:

XXX

 


webinarTitta på webinariet “Så använder ni era lojala kunder för att öka er försäljning” via följande länk.


 

The Sales Conference 2015: The power of facts and analytics in B2B-sales

HLB TSC 2015

Tisdagen den 17 november 2015 ägde The Sales Conference rum, där vi talade om smart B2B-försäljning.

Framgångsrika säljorganisationer fattar sina beslut baserat på fakta och analys. De gissar inte. De tror inte. De vet. Detta visar flertalet studier på området. Men vad innebär det att fatta kloka beslut baserat på fakta? Och vad innebär det att vara smart? I den här presentationen får ni insikt i varför vi fattar så många felaktiga beslut och vad vi kan göra åt det.

Du kan ladda ned Henrik Larsson-Bromans presentation via följande länk och titta på den via följande länk.

Skärmavbild 2014-06-18 kl. 14.35.36

 


 

Så ökar du din försäljning med hjälp av social selling

Fredagen den 6 november 2015 ägde seminariet “Så ökar du din försäljning med hjälp av social selling” rum.

Social selling är att bearbeta kundernas beslutsfattare via sociala medier. Men hur stor är potentialen? Vad betyder det i praktiken? Och hur får man säljarna att använda det? På det här seminariet visade vi hur du kommer igång med social selling.

Seminariet ägde rum inom ramen för kompetensområdet “Process”.

Ladda ned presentationen och checklistan från seminariet:

PMP HT-15 S3 Presentation hemsida skärmavbild Checklista Skärmavbild

 


webinarTitta på webinariet “Så ökar du din försäljning med hjälp av social selling” via följande länk.


 

Så hanterar du B2B-försäljningens olika logiker

Fredagen den 9 oktober 2015 ägde seminariet “Så hanterar du B2B-försäljningens olika logiker” rum.

En blandning av affärer med olika längd, storlek och komplexitet riskerar att göra din försäljning ineffektiv. På det här seminariet visade vi hur du bedömer dina affärers köplogik och anpassar din säljmodell för att skapa en effektiv säljorganisation. Mattias Karldén, affärskoordinator på SEB Pension & Försäkring, gav ett exempel på hur du hanterar B2B-försäljningens olika logiker i praktiken.

Seminariet ägde rum inom ramen för kompetensområdet “Struktur”.

Ladda ned presentationen och SEB-caset från seminariet:

 


webinarTitta på webinariet “Så hanterar du B2B-försäljningens olika logiker” via följande länk.


 

Så får du ut mer av dina försäljningsdata

Fredagen den 4 september 2015 ägde seminariet “Så får du ut mer av dina försäljningsdata” rum.

Det finns en brist på kunskap om sales analytics i Norden. På det här seminariet visade vi hur du med hjälp av moderna analysverktyg får ut mer av dina försäljningsdata. Vi presenterade också resultaten från studien “Nordic Sales Analytics Study”, som vi har genomfört tillsammans med Qlik. Carl Aspenberg, försäljningschef på BMW Sverige, gav ett exempel på hur sales analytics fungerar i praktiken.

Seminariet ägde rum inom ramen för kompetensområdet “Riktning”.

Ladda ned presentationen och BMW-caset från seminariet:

PMP HT-15 S1 Presentation hemsida skärmavbild BMW skärmavbild

 


webinarTitta på webinariet “Så får du ut mer av dina försäljningsdata” via följande länk.


 

Rekrytera och utveckla säljare: Framgångsprofiler för effektiva säljare

Fredagen den 22 maj 2015 ägde seminariet “Framgångsprofiler för effektiva säljare” rum.

Hur identifierar du en effektiv säljare? På det här seminariet presenterade vi resultaten från studien “Predicting Sales Performance”, där vi, tillsammans med Assessio, har undersökt vilka personlighetsdrag som skiljer ut framgångsrika säljare. Vi berättade också vilket värde personlighetstester och andra urvalsmetoder har för att identifiera vem som har bäst förutsättningar för att prestera i en säljroll.

Seminariet ägde rum inom ramen för kompetensområdet “Individ”.

Ladda ned presentationen från seminariet:

PMP VT-15 S4 Presentation hemsida skärmavbild

 


webinarTitta på webinariet “Framgångsprofiler för effektiva säljare” via följande länk.


 

Skapa en försäljningskultur: Hur gör man?

Torsdagen den 16 april 2015 ägde seminariet “Skapa en försäljningskultur: Hur gör man?” rum, där vi talade om hur man höjer säljarnas status, integrerar säljfunktionen med övriga funktioner och kommunicerar försäljningsresultaten till alla i företaget – både i teorin och i praktiken.

Seminariet ägde rum inom ramen för kompetensområdet “Kultur.

Ladda ned presentationen och Netlight-caset från seminariet:

PMP VT-15 S3 Presentation hemsida skärmavbild Netlight presentation skärmavbild

 


webinarTitta på webinariet “Skapa en försäljningskultur: Hur gör man?” via följande länk.


 

Styra, leda och följa upp: feedback och coaching av säljare

Fredagen den 6 mars 2015 ägde seminariet “Feedback och coaching av säljare” rum, där du fick konkreta verktyg, forskningsbaserade slutsatser och exempel från verkligheten på hur du leder dina säljare mot ökade prestationer.

Seminariet ägde rum inom ramen för kompetensområdet “Styrning”.

Ladda ned presentationen inklusive Academic Work-caset och arbetsbladet från seminariet:

PMP VT-15 S2 Presentation hemsida skärmavbild Coachbarhetsindex skarmavbild

 


webinarTitta på webinariet “Feedback och coaching av säljare” via följande länk.


 

UTFORMA BELÖNINGSSYSTEM: MOTIVATION MANAGEMENT OCH GAMIFICATION

Onsdagen den 28 januari 2015 ägde seminariet “Motivation management och gamification” rum, där The Inspiration Company, tillsammans med Bring, visade hur man dels triggar säljkåren till önskade beteenden med “motivation management”, dels engagerar hela organisationer med “gamification”.

Seminariet ägde rum inom ramen för kompetensområdet “Styrning”.

Ladda ned presentationen inklusive Bring-caset från seminariet:

PMP VT-15 S1 Presentation skärmavbild

 


 

Marketing Automation och Lead Management

Onsdagen den 3 december 2014 ägde seminariet “Marketing Automation och Lead Management” rum, där vi talade om metoder, processer och IT-stöd för att nå fler kunder och öka andelen varma leads.

Ladda ned presentationen och Interoute-caset från seminariet:

PMP HT-14 S4 Skärmavbild Presentation PMP HT-14 S4 Skärmavbild Case

 


webinarTitta på webinariet “Marketing Automation och Lead Management” via följande länk.


 

THE SALES CONFERENCE 2014: nya tidens säljmodeller

Tisdagen den 18 november 2014 ägde Nordens ledande konferens om framgångsrik B2B-försäljning rum, där vi talade om nya tidens säljmodeller. Ladda ned presentationerna och titta på filmade versioner av presentationerna från konferensen via följande länkar:

Skärmavbild 2014-06-18 kl. 14.35.36

 


 

opportunity management

Tisdagen den 4 november 2014 ägde seminariet “Opportunity Management” rum, där vi talade om hur man omvandlar affärsmöjligheter till fullbordade affärer.

Ladda ned presentationen inklusive Scania-caset från seminariet:

PMP HT-14 S3 Skärmavbild Presentation



webinarTitta på webinariet “Opportunity Management” via följande länk.


 

sales force automation

Torsdagen den 2 oktober 2014 ägde seminariet ”Sales Force Automation” rum, där vi talade om automatisering av traditionell och transaktionell försäljning.

Ladda ned presentationen och Schibsted-caset från seminariet:

PMP HT-14 S2 Skärmavbild Presentation PMP HT-14 S2 Skärmavbild Case

 


webinarTitta på webinariet “Sales Force Automation” via följande länk.


 

insight selling och challenger sales

Onsdagen den 3 september 2014 ägde seminariet ”Insight Selling och Challenger Sales” rum, där vi talade om metoder för att öka förmågan att få access till kundens beslutsfattare.

Ladda ned presentationen och Skandia-caset från seminariet:

PMP HT-14 S1 Skärmavbild Presentation PMP HT-14 S1 Skärmavbild Case

 


webinarTitta på webinariet “Insight Selling och Challenger Sales” via följande länk.


 

Morgondagens sälj- och marknadsorganisation

Onsdagen den 21 maj, torsdagen den 22 maj och fredagen den 23 maj 2014 ägde seminariet ”Morgondagens sälj- och marknadsorganisation” rum.

Under senare år har försäljningen ändrat karaktär till den grad att det ställer nya krav på hur man ska organisera sin försäljning och integrera sälj, marknad och leverans för att öka effektiviteten. På det här seminariet presenterade vi nya idéer om hur man kan arbeta mer effektivt för att påverka, kommunicera och sälja till nya och befintliga kunder.

Seminariet var ett samarbete med Membrain.

Ladda ned presentationen från seminariet:

Skärmavbild PMP Q2 2014 Presentation deltagarlista

 


webinarTitta på webinariet “Morgondagens sälj- och marknadsorganisation” via följande länk.


 

Lönsam organisering av B2b-försäljning: B2B-ORGANISERING I PRAKTIKEN

Onsdagen den 14 maj 2014 ägde seminariet ”Lönsam organisering av B2B-försäljning” rum. På det här seminariet fördjupade vi oss i hur man kan organisera sin försäljning mer effektivt för att säkerställa att man skickar rätt säljare på rätt kund, på rätt affär och med rätt styrning och stöd från organisationen.

Ladda ned presentationen och arbetsbladet från seminariet:

Frontpage_b2b_org front_pageb2b_org deltagarlista

 


webinarTitta på webinariet “Lönsam organisering av B2B-försäljning” via följande länk.


 

Sales change management

Torsdagen den 10 april 2014 ägde seminariet ”Sales change management” rum.

  • Varför misslyckas 1 av 3 förändringsinitiativ?
  • Vilka är fallgroparna och nycklarna i ett förändringsarbete?

På det här seminariet redovisade vi forskningsresultat, men också praktiska erfarenheter från vår konsultorganisation om hur man bedriver framgångsrika förändringsarbeten i säljorganisationer.

Ladda ned presentationen och arbetsbladet från seminariet:

Skärmavbild medlemspresentation sales change management Skärmavbild arbetsblad sales change management deltagarlista

 


webinarTitta på webinariet “Sales change management” via följande länk.


 

Framtidens säljarroller och kompetens

Onsdagen den 19 mars, tisdagen den 25 mars och onsdagen den 26 mars 2014 ägde seminariet ”Framtidens säljarroller och kompetens” rum.

I kölvattnet av ny teknik, ökad digitalisering och förändrade köpbeteenden ser vi framväxten av nya säljarroller och nödvändiga kompetenser. På det här seminariet redovisade vi nya rön på området och förde en konstruktiv diskussion om vad vi kan förvänta oss av morgondagens rekrytering och utveckling av säljare.

Ladda ned presentationen, arbetsbladet om talang och arbetsbladet om säljarroller från seminariet:

Skärmavbild Presentation Q1 2014 Skärmavbild Arbetstalang talang Skärmavbild Arbetsblad säljarroller deltagarlista

 


 

SALES AGENDA 2014: 10 AKTUELLA UTMANINGAR FÖR SÄLJORGANISATIONEN

Vilka kommer att vara de stora utmaningarna i er B2B-säljorganisation under 2014?

Den frågan har vi ställt i djupintervjuer med över 30 försäljningsdirektörer i stora företag. Resultaten visar att försäljningen genomgår dramatiska förändringar i kölvattnet av förändrade köpbeteenden, ny teknologi och hårdare konkurrens. Här finner du rapporten “Sales Agenda 2014” som presenterades på Berns den 20 mars 2014.

SalesAgenda

 


 

Sales performance management

Onsdagen den 5 mars 2014 ägde seminariet ”Sales performance management” rum, där vi talade om konsten att styra och leda sina säljare mot ökade prestationer.

Att styra och leda sina säljare med rätt uppsättning KPI:er och coachinginsatser har en betydande effekt på säljorganisationens resultat. På det här seminariet belyste vi nycklarna för att just styra och leda sina säljare mot ökade prestationer.

Ladda ned presentationen från seminariet:

Skärmavbild Sales performance management deltagarlista

 


 

SÄLJKÅRENS MOTIVATION OCH DRIVKRAFTER

Onsdagen den 19 februari 2014 ägde seminariet ”Säljkårens motivation och drivkrafter” rum, där vi svarade på frågorna:

  • Vad motiveras olika säljare av?
  • Och hur säkerställer vi att vi har motiverade säljare som presterar?

På det här seminariet gick vi igenom olika teorier om motivation och översatte detta till hur vi skapar ökad försäljningsprestation.

Ladda ned presentationen, arbetsbladet om motivation och arbetsbladet om incitament från seminariet:

saljkarensmotivation Worksheetmotivation Worksheetincitament deltagarlista

Här hittar du Daniel Pink-filmen, där han talar om den överraskande sanningen om vad som motiverar oss. Och här hittar du Dan Ariely-filmen, där han talar på samma tema.


 

Säljlogikernas framgångsrecept

Onsdagen den 5 februari 2014 ägde seminariet ”Säljlogikernas framgångsrecept” rum, där vi gav en introduktion till B2B-försäljningens grundläggande logiker.

Att förstå sina olika typaffärer och agera utifrån olika säljlogikers framgångsrecept har stora effekter på hur lönsamt man bedriver sin försäljning. På det här seminariet gick vi igenom försäljningens grundläggande logiker, vad som skiljer dem åt och hur man kan identifiera sina olika typaffärer.

Ladda ned presentationen och enkäten från seminariet:

Bild01 Skärmavbild 2014-02-13 kl. 14.57.23

 


 

PGlmcmFtZSBzcmM9Imh0dHBzOi8vcGxheWVyLnZpbWVvLmNvbS92aWRlby8xNjU4Njg5Mjk/dGl0bGU9MCZieWxpbmU9MCZwb3J0cmFpdD0wJmF1dG9wbGF5PTEiIHdpZHRoPSI2MDAiIGhlaWdodD0iMzM4IiBmcmFtZWJvcmRlcj0iMCIgd2Via2l0YWxsb3dmdWxsc2NyZWVuIG1vemFsbG93ZnVsbHNjcmVlbiBhbGxvd2Z1bGxzY3JlZW4+PC9pZnJhbWU+