Logga in

Tools

toolbox_kapitel-individ

Motivation och drivkrafter

Innan du besvarar frågan “Hur ska vi belöna?”, så måste du besvara frågan “Vem ska belönas?”, för att bygga en fungerande incitamentsmodell. Att besvara vem-frågan består i sin tur av två steg.

1. Bedöm dina säljares motivation

Även om det finns skillnader i vad som driver olika individer, så är det bra att kunna använda ett mindre antal kategorier för att kategorisera säljarna. Om man vill göra det, så kan man utgå från två dimensioner som har stor inverkan på säljares drivkraft:

  • Om individer söker antingen belöning eller engagemang.
  • Om individer kräver antingen utveckling eller rutiner.

Utifrån dessa dimensioner har vi byggt en modell som delar in individer i 8 motivationstyper och hjälper dig att förstå din och dina säljares motivation.

2. Matcha motivationstyp med säljlogik

Varje individ har en unik kombination av motivation, erfarenheter, färdigheter och egenskaper. I vilken säljroll är en person, med sin unika kombination av egenskaper, en talang? Och i vilken säljroll är en person i stället en belastning? Individens egenskaper, som leder till fallenhet för ett visst jobb, kan även vara till nackdel i olika situationer. De 8 motivationstyperna passar nämligen ihop med olika säljlogiker.

Här hittar du:

  • En presentation, där vi bland annat visar hur du säkerställer att du har motiverade säljare som presterar.
  • En rapport, där vi bland annat presenterar de 8 motivationstyperna.
  • ProSales motivationsmodell, som bland annat består av ett arbetsblad med olika typer av drivkrafter, som du kan använda för att bedöma vad som motiverar dina säljare.

Material att använda i ditt arbete

Relaterad läsning

Debatt: Säljare ska inte alltid ha provision

Läs vidare

Dan Ariely om vad som får oss att trivas på jobbet

Läs vidare

Relaterad läsning

Debatt: Säljare ska inte alltid ha provision

Läs vidare

Dan Ariely om vad som får oss att trivas på jobbet

Läs vidare
PGlmcmFtZSBzcmM9Imh0dHBzOi8vcGxheWVyLnZpbWVvLmNvbS92aWRlby8xNjU4Njg5Mjk/dGl0bGU9MCZieWxpbmU9MCZwb3J0cmFpdD0wJmF1dG9wbGF5PTEiIHdpZHRoPSI2MDAiIGhlaWdodD0iMzM4IiBmcmFtZWJvcmRlcj0iMCIgd2Via2l0YWxsb3dmdWxsc2NyZWVuIG1vemFsbG93ZnVsbHNjcmVlbiBhbGxvd2Z1bGxzY3JlZW4+PC9pZnJhbWU+
PGlmcmFtZSBzcmM9Imh0dHBzOi8vd3d3LnlvdXR1YmUuY29tL2VtYmVkL29IN05qR0ZwM0JzP2F1dG9wbGF5PTEmcmVsPTAmYW1wO2NvbnRyb2xzPTAmc2hvd2luZm89MCZhIiB3aWR0aD0iNzIwIiBoZWlnaHQ9IjQwNSIgZnJhbWVib3JkZXI9IjAiIGFsbG93ZnVsbHNjcmVlbj0iYWxsb3dmdWxsc2NyZWVuIj48L2lmcmFtZT4=