Logga in

Tools

toolbox_kapitel-individ

Styrning (del 2)

SalesExMod_styrningFramgångsreceptet, för att motivera dina säljare, är att systematiskt undersöka vad som motiverar och driver dem. Samtidigt är det enbart 25 % av våra medlemmar som säger sig göra det. Framgångsreceptet, för att i sin tur bygga en fungerande incitamentsmodell, är att koppla ditt belöningssystem till beteenden och aktiviteter som du vet leder till goda försäljningsresultat, snarare än att koppla belöningssystemet till försäljningsresultaten. Samtidigt är det enbart 35 % av våra medlemmar som säger sig göra det.

Upplever du att det är svårt?

Upplever du att det är svårt att dels motivera dina säljare, dels bygga en fungerande incitamentsmodell? Då är du inte ensam. Enligt en studie från Gallup, så är det enbart 16 % av de anställda i Sverige som är motiverade.

Hur gör man då?

För att bygga en fungerande incitamentsmodell, så måste du först besvara frågan “Vem ska belönas?”, sedan besvara frågan “Hur ska vi belöna?”. Vem-frågan är kopplad till motivation och drivkrafter, medan hur-frågan är kopplad till incitament och belöningar.

Motivation och drivkrafter

Att besvara vem-frågan består av att först bedöma dina säljares motivation, sedan matcha motivationstyp med säljlogik. Hur säkerställer du att du har motiverade säljare som presterar? Vilka typer av drivkrafter motiverar dina säljare?

Incitament och belöningar

Att besvara hur-frågan består av att först identifiera heltäckande incitament, sedan utvärdera och säkerställa att incitamenten inte är kontraproduktiva. Hur bör du tänka när du planerar inför en förbättrad incitamentsmodell? Vilka typer av incitament attraherar, motiverar och behåller din personal?

Här hittar du:

  • Dels presentationer och rapporter om motivation och drivkrafter, dels ProSales motivationsmodell.
  • Presentationer, rapporter och arbetsblad om incitament och belöningar.
Motivation och drivkrafter
Incitament och belöningar

Relaterad läsning

Intervju om “Motivation management och gamification”

Läs vidare

Jämförelse av leverantörer för medarbetar-motivation och belöningssystem

Läs vidare

Presentation: Motivation management och gamification

Läs vidare

The Gamification of B2B Sales: an introduction

Läs vidare

The number one priority for sales managers

Läs vidare
Motivation och drivkrafter
Incitament och belöningar

Relaterad läsning

Intervju om “Motivation management och gamification”

Läs vidare

Jämförelse av leverantörer för medarbetar-motivation och belöningssystem

Läs vidare

Presentation: Motivation management och gamification

Läs vidare

The Gamification of B2B Sales: an introduction

Läs vidare

The number one priority for sales managers

Läs vidare
PGlmcmFtZSBzcmM9Imh0dHBzOi8vcGxheWVyLnZpbWVvLmNvbS92aWRlby8xNjU4Njg5Mjk/dGl0bGU9MCZieWxpbmU9MCZwb3J0cmFpdD0wJmF1dG9wbGF5PTEiIHdpZHRoPSI2MDAiIGhlaWdodD0iMzM4IiBmcmFtZWJvcmRlcj0iMCIgd2Via2l0YWxsb3dmdWxsc2NyZWVuIG1vemFsbG93ZnVsbHNjcmVlbiBhbGxvd2Z1bGxzY3JlZW4+PC9pZnJhbWU+
PGlmcmFtZSBzcmM9Imh0dHBzOi8vd3d3LnlvdXR1YmUuY29tL2VtYmVkL29IN05qR0ZwM0JzP2F1dG9wbGF5PTEmcmVsPTAmYW1wO2NvbnRyb2xzPTAmc2hvd2luZm89MCZhIiB3aWR0aD0iNzIwIiBoZWlnaHQ9IjQwNSIgZnJhbWVib3JkZXI9IjAiIGFsbG93ZnVsbHNjcmVlbj0iYWxsb3dmdWxsc2NyZWVuIj48L2lmcmFtZT4=