Logga in

Tools

styrning

Översikt SCA: Styrning (del 1)

SalesExMod_styrningProSales Sales Capability Assessment (SCA) är ett forskningsbaserat verktyg för att kartlägga förbättringsområden i din försäljningsorganisation. En bedömning görs av din försäljningsorganisations förmåga utifrån dimensioner som vi i vår forskning identifierat som viktiga för försäljningseffektivitet. Nedan presenteras dimensionerna som är viktiga för kompetensområdet ”Styrning (del 1)”.

Styr på rätt nyckeltal

Vilka mått använder ni för att utvärdera säljarnas prestationer?

Att bygga en fungerande performance management-modell handlar bland annat om att styra på rätt nyckeltal. Styr du på rätt nyckeltal? Är du säker på att dina nyckeltal inte är kontraproduktiva?

Läs mer om ”Mått och KPI:er” via följande länk.

Coacha aktivt och regelbundet

Hur ofta får dina säljare feedback och coaching från sin närmaste chef?

Att bygga en fungerande performance management-modell handlar bland annat om att coacha aktivt och regelbundet. ProSales forskning visar att företag som frekvent ger feedback och coachar sina säljare har i genomsnitt 5-10 procentenheter högre omsättningstillväxt än företag som inte gör det. Även små insatser, som att coacha 1-2 gånger i månaden, driver tillväxt.

Läs mer om ”Feedback och coaching” via följande länk.

Analysera vunna och förlorade affärer

Vi undersöker och analyserar regelbundet orsakerna till vunna och förlorade affärer och använder slutsatserna för att utveckla vår försäljning.

Att bygga en fungerande performance management-modell handlar bland annat om att analysera vunna och förlorade affärer. Att analysera vunna och förlorade affärer ökar försäljningen. ProSales forskning visar att företag som konsekvent analyserar vunna och förlorade affärer har i genomsnitt 5-10 procentenheter högre omsättningstillväxt än företag som inte gör det.

Läs mer om ”Win/loss-analys” via följande länk.

Se till att ert säljstödsystem (CRM) verkligen hjälper dina säljare att bli mer effektiva i deras arbete

Vårt säljstödsystem (CRM) hjälper verkligen mina säljare att bli mer effektiva i sitt arbete.

Vid sidan av att styra på rätt nyckeltal, coacha aktivt och regelbundet, och analysera vunna och förlorade affärer, så är det på sin plats att se till att ert säljstödsystem (CRM) verkligen hjälper dina säljare att bli mer effektiva i deras arbete.

Vill du titta på dina resultat och jämföra dem med andra nordiska försäljningsorganisationer? Klicka här.

PGlmcmFtZSBzcmM9Imh0dHBzOi8vcGxheWVyLnZpbWVvLmNvbS92aWRlby8xNjU4Njg5Mjk/dGl0bGU9MCZieWxpbmU9MCZwb3J0cmFpdD0wJmF1dG9wbGF5PTEiIHdpZHRoPSI2MDAiIGhlaWdodD0iMzM4IiBmcmFtZWJvcmRlcj0iMCIgd2Via2l0YWxsb3dmdWxsc2NyZWVuIG1vemFsbG93ZnVsbHNjcmVlbiBhbGxvd2Z1bGxzY3JlZW4+PC9pZnJhbWU+
PGlmcmFtZSBzcmM9Imh0dHBzOi8vd3d3LnlvdXR1YmUuY29tL2VtYmVkL29IN05qR0ZwM0JzP2F1dG9wbGF5PTEmcmVsPTAmYW1wO2NvbnRyb2xzPTAmc2hvd2luZm89MCZhIiB3aWR0aD0iNzIwIiBoZWlnaHQ9IjQwNSIgZnJhbWVib3JkZXI9IjAiIGFsbG93ZnVsbHNjcmVlbj0iYWxsb3dmdWxsc2NyZWVuIj48L2lmcmFtZT4=