Logga in

Tools

styrning

Följa upp: win/loss-analys

Det tredje steget, för att bygga en fungerande performance management-modell, handlar om att analysera vunna och förlorade affärer. Ungefär varannan medlem i vårt nätverk säger att de genomför win/loss-analyser och använder slutsatserna för att utveckla deras försäljning.

Performance Management 4

Varför är win/loss-analys viktigt?

Att analysera vunna och förlorade affärer ökar försäljningen. ProSales forskning visar att företag som konsekvent analyserar vunna och förlorade affärer har i genomsnitt 5-10 procentenheter högre omsättningstillväxt än företag som inte gör det.

Hur gör man då?

I ProSales white paper “Att öka försäljningen genom win/loss-analys” går vi genom argumenten bakom att analysera vunna och förlorade affärer, och ger även riktlinjer för hur en sådan analys bör utformas och genomföras. (Se “Att öka försäljningen genom win/loss-analys” nedan.)

Där hittar du även en lista på områden och frågor som vi anser är lämpliga att inkludera i en win/loss-analys. Använd den antingen i utvecklingen av ert eget system eller i en diskussion med potentiella leverantörer. (Se “Lämpliga frågor i en win/loss-analys” nedan.)

Material att använda i ditt arbete

Relaterad läsning

Intervju om “Feedback och coaching av säljare”

Läs vidare

Webinarium: Feedback och coaching av säljare

Läs vidare

Presentation: Feedback och coaching av säljare

Läs vidare

5 Tips To High Performance Sales Coaching

Läs vidare

Presentation: Sales performance management

Läs vidare

Rapport: Performance management i B2B-försäljning

Läs vidare

Relaterad läsning

Intervju om “Feedback och coaching av säljare”

Läs vidare

Webinarium: Feedback och coaching av säljare

Läs vidare

Presentation: Feedback och coaching av säljare

Läs vidare

5 Tips To High Performance Sales Coaching

Läs vidare

Presentation: Sales performance management

Läs vidare

Rapport: Performance management i B2B-försäljning

Läs vidare
PGlmcmFtZSBzcmM9Imh0dHBzOi8vcGxheWVyLnZpbWVvLmNvbS92aWRlby8xNjU4Njg5Mjk/dGl0bGU9MCZieWxpbmU9MCZwb3J0cmFpdD0wJmF1dG9wbGF5PTEiIHdpZHRoPSI2MDAiIGhlaWdodD0iMzM4IiBmcmFtZWJvcmRlcj0iMCIgd2Via2l0YWxsb3dmdWxsc2NyZWVuIG1vemFsbG93ZnVsbHNjcmVlbiBhbGxvd2Z1bGxzY3JlZW4+PC9pZnJhbWU+
PGlmcmFtZSBzcmM9Imh0dHBzOi8vd3d3LnlvdXR1YmUuY29tL2VtYmVkL29IN05qR0ZwM0JzP2F1dG9wbGF5PTEmcmVsPTAmYW1wO2NvbnRyb2xzPTAmc2hvd2luZm89MCZhIiB3aWR0aD0iNzIwIiBoZWlnaHQ9IjQwNSIgZnJhbWVib3JkZXI9IjAiIGFsbG93ZnVsbHNjcmVlbj0iYWxsb3dmdWxsc2NyZWVuIj48L2lmcmFtZT4=